hej
vet någon hur jag ska gå till vägar, ska bygga altan på 60kvm i mark höjd. om jag förstår rätt (efter grävning) börjar jag med markduk sedan grovt grus ca 10cm, kan någon rekommendera vad för grus som ska användas ?.:confused:
köra med padda sedan vet jag inte behövs duk igen och sen stenmjöl eller går det med makadamm i 10cm ? :confused:
Åter köra med padda. sen blir det att lägga ut plattor som ramen ska ligga på.

stämmer det eller har jag missat något.:)

frelar

Om du som du säger vill ha altanen i markhöjd, vad menar du då?
Skall altanen ligga i våg med den omgivande marken eller skall den stå på marken?
Skall den stå på marken behöver du ju inte gräva, bara dumt.
Lägg plast och duk på marken för att döda vegetationen och hindra att enstaka överlevare sticker sig upp. Släng på minimalt med sand för att hålla allting på plats bara. Om marken är orörd så tål den ganska mycket innan den börjar ge efter för en sketen altan. Istället för att gräva och padda bort dina pengar så kan du lägga ut dubbelt så många betongplattor och fördela ut marktrycket bättre. Skulle det efter ett år ha sjunkit en aning någonstans så kan du alltid ta fram skruvdragaren och lyfta en altanbräda, sedan sticka in kobenet och pula in en plastdistans där det felar.
Om du skall ha altanen i våg med omgivande mark så får du nog gräva i alla fall.

ja det ska vara i våg med omgivande mark.

Då kan du ju gräva ner dig till en bit under den färdiga höjden, fylla på med krossmaterial till färdig höjd och padda på det. När du paddar så sjunker det en aning och du använder sand sista biten för att lägga plattorna i. Om du har varit noggrann med höjderna så behövs endast ett par centimeter sand och det är så lite att du inte behöver padda. Det räcker om du trampar runt lite i det och speciellt där du skall ha plattorna.
För ett riktigt bra resultat rekommenderar jag att du använder en planlaser. Du kan hyra den på cramo och liknande butiker.
Om du använder vattenpass istället för laser så kommer du snart få små fel som flyttas vidare och blir större ju längre du kommer från utgångspunkten.

Redigerat:
tack för info tihimas, på lördag kommer grävarn, ska göra det du beskriver samt så har jag hyrt planlaser. samt så ska jag dränera under krossmatrerialet. wish me luck

Men varför skall du dränera under altanen och under kross? Dagvatten flödar inte med speciellt strida strömmar rakt igenom packat krossmaterial. Dränera hellre längs med altanen strax utanför trallen och gör den paddade ytan lite bomberad (hög i mitten och sluttande mot kanterna (inte mot huset)). Då kommer dagvattnet som rinner igenom trallen att rinna på den paddade krossen och ner till din dränering på kanterna. Bara ett förslag.
Lycka till!

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.