Vet inte hur många hundra timmar och sömnlösa kvällar jag har läst och funderat på vad jag ska göra med min krypgrund!
40m2 krypgrund med tryckimprignerat virke i bjälklag och syllen
-Har Schaktat ut väldigt mycket jord
-Har lagt ut fiberduk och 10-20cm makadam
-Rivit ut all bjälklagsisolering och blindbotten som luktade väldigt illa(främst blindbotten som var asfaboard)

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare riktigt :confused:

Hittar inte så mycket info om befintliga krypgrunder som konverterats till varmgrund.Någon som har erfarenheter?

Alternativ 1
oisolerat bjälklag med 100mm cellplastisolering mot syll och sockel innifrån.och täta med fogskum.Cellplast på marken där det går,annars lecakulor med plast under.Undertrycksventilera med fläkt eller en sorptionsavfuktare.
Risker med denna konstruktion?Svårt att det lyckas?

Alternativ 2

Ny bjälklagsisolering och blindbotten.Täta grunden och slänga in en sorptionsavfukare + extra undertrycksfläkt.
Klarar fläkten att ventilera ut lukten från bjälklaget fast det är isolerat?Någon med erfarenheter i just detta?

ja vad jag kan förstå så har du ju gjort vad man ska ,sen är det ju bara att isolera igen,ett alternativ är att få grunden ventilerad,genom ventiler i grundet.ett annat är ju att göra det helt tätt och ha en avfuktare.
personligen kör jag med ventilation och ingen avfuktare.
tryckinpregnerat inne är nog kanske så bra men men.

Det tryckta virket är ju ett problem.Vill helst behålla det,för det är helt intakt men troligtvis är det delvis därifrån lukten kommer upp i bostaden och sätter sig i kläder.Även spånskivorna och plastmattan inne luktar men dom kommer att bytas ut i ett senare skede.
En teknisk fråga som kvarstår är om det går ventilera ut lukten från bjälklaget om det är isolerat därimellan?

tycker inte att det verkar som en bra ide att isolera igen,det är nog som du befarar att lukten kommer från impregnerade virket vilket förövrig är giftigt me.ett alternativ är att prata med en riktigt kunnig färgkille
det finns kanske något att ha på virket för att stänga inne lukten eller åtminstonde dämpa den lite.
ventilera bort lukten genom bjälklaget med isolering+blindbotten skulle jag tro att det är döfött.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.