Grund & Markarbeten
ALMIMA: Kul att du är engagerad att "utbilda" mej i betongproblem. Självklart är det tätt i skarven mellan betong och berg när det är så pass nygjutet. Vänta en vecka eller två, när betongen har härdat/krympt färdigt. Eller ännu bättre, vänta tills nästa vår när det har legat vatten i skarven som har frusit (och expanderat) och töat och frusit igen, ett antal ggr. Då skulle jag bli
pellepite: Okey, rör blir det, men ngn som vet om det finns bättre / sämre modeller?
whoppi: Hej, Vi har köpt ett hus från sent 80-tal med krypgrund, på sockeln utsida finns puts med nån sorts acrylatfärg. Putsen har på vissa ställen blivit porös och går att pilla bort. Hur lagar man detta bäst?
Watchmen: [citat] Genom återför'ljare. Men det skadar aldrig att snacka med finja själv
Ejdepalm: [citat] Tack för svar! Jag överger nog detta projekt trots allt då det verkar vara lite för mycket jobb. Blir till att bygga nytt ;)
Froddan: Jag står inför samma problem, har ett hus från 1907, stora granitblock som källargrund och vill dränera för att vara på den säkra sidan när jag ändå bygger ut och gräver runt två av sidorna. Har fått kommentarer att om du inte har fuktproblem nu lär du inte få det framöver heller. Jag ska inte isolera då graniten är nästan 1 m tjock. Men ingen verkar riktigt veta hur man
hajof70: Om du söker på våtblästring kanske det går lättare :). Har låtit göra det själv och kan varmt rekommendera metoden. Dock har jag ingen koll på blästrare norr om Sergels torg...
DCLXV2: Har planer på att göra om dräneringen på ena källarväggen (utgrävt, ej inredd krypgrund)...resten av huset har jag inga problem med... Sitter och funderar på om man ska använda platonmatta (el motsv.) eller isodrän (el. motsv.) och om man ska göra så mycket som möjligt själv eller hyra någon som fixar allt... Fick en offert på 3000,- metern fixat och klart med isodrän men räknar
Krydolf: Vi är på väg att bygga hus och vill flytta in så snart som möjligt. Väljer man ett volymhus blir det någon form av torpargrund eller isolergrund (tät grund med övertryck) och vi kan flytta in om ca 3-4 månader. Älvsbyhus har torpargrund och då kan man inte få golvvärme. Smålandsvillan och St Anna-hus har isolergrund och man kan få golvvärme med St Anna-hus. Väljer man däremot
Watchmen: Tremco Fogmassar är riktigt bra. Man ska passa sig för de billiga. De är jobbiga att arbeta med och händer att de kan regna bort. Köp korvar istället för patroner. En korv är som 3 patroner och för samma pris http://www.tremco-illbruck.se/
Taggtroden: Jo det gjorde jag. Och jag förstår ju att det sliter mer, men saken är ju att det fastnar tvålrester på väggen och det måste ju bort! Det går inte bort med en mjuk skumgummisvamp! Får fundera på att kakla. Men väggen är inte alls rak så det blir mycket jobb som vi varken har råd eller tid med...
Lill Sniff: Tack Sandra för alla dina inlägg - nu är det bara att sätta igång och jobba :)
Per: Har ett hus byggt -32 med källare. Grunden isolerades med platonmatta (åtminstone delvis) någon gång tidigt 80-tal. Sedan ganska länge har vi fuktgenomslag på ett par ställen i källaren i den del av huset som står uppåt en bergsssluttning (nord och nordost). Jag misstänker att vattnet blir stående där och trycker på. Nu har vi i alla fall tänkt göra om dränering och isolering.
Per: Har ett hus byggt -32 med källare. Grunden isolerades med platonmatta (åtminstone delvis) någon gång tidigt 80-tal. Sedan ganska länge har vi fuktgenomslag på ett par ställen i källaren i den del av huset som står uppåt en bergsssluttning (nord och nordost). Jag misstänker att vattnet blir stående där och trycker på. Nu har vi i alla fall täng föra om dränering och isolering.
KMD: ja jag funderade på plast... men vilken affär säljer såna som man som jag privatperson kan köpa?
andersmc: 45x220 och 45x195 blir säkert bra, men lägg en bärlina mitt under också. 3,4 meters spännvidd blir lite svajigt. Då får du fyra block under bärlinan också. Regelstommen är inte så kinkigt med dimensionerna för hållfasthetens skull, det är mera efter hur mycket isolering du vill ha. 120x45 eller 145x45 till väggreglar, som exempel.
anaitis: Finjas info verkar helt korrekt, iaf för mina ögon. Sen får du naturligtvis göra som du vill.
anaitis: Det låter som rätt metod i princip. Se bara till att dränrören vid källardelen kommer djupt nog ner! Det räcker med platon på de tre "fria" väggarna. Jag är inte säker på att det är en så lyckad metod att leda dränvattnet till avloppsbrunnen. Man kan tex tänka sig att man ngn gång råkar ut för problem med denna och då är det mindre kul om avloppsvatten rinner baklänges till
Ålboi: Tack för ditt svar anaitis! Jo, jag kommer att blanda själv på plats, hade först tänkt göra det för hand, men efter att ha läst diverse poster här på forumet så tror jag att jag ska investera i en betongblandare (tombola?)
tihimas: Man kan också åka till Hornbach som säljer 08 och 816 för 55 öre kilot. Deras fördel är att de har öppet på kvällar och helger.
santos: Nu vet jag inte vad dom kör med för saker där uppe men vi kör med 6" slang och då får man in knytnävs stora bitar. Tyvärr blir oftast sånna projekt dyra en sugbil ligger runt 1700+moms/h vissa tar över 2k. Hör dig för vad olika firmor tar men tänk på att det är slutpriset som är de viktiga.
Uffe_xx: Tack! Skriver upp kemisk fästmassa på inköpslistan.
mrstef: Vi bestämde oss för att köpa det, gjorde klart allt med banken och allt, och sedan sålde säljaren det hux flux till en annan intressent,... :mad:
Suhagg: [citat] Bra exempel. Tyckte golvvärmen lät billigt. Bara kostnaden för slangen antar jag? Har lastmaskin, grävmaskin själv så hyra av helikopter är det enda jag räknar med att behöva ta in. Ev hyra av en vibb några dagar men det blir av en polare.
rollo: Du kan t ex kolla på krypgrund på Wikipedia eller läsa denna sida http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251 Grunden har en värmetröghet. Den är varamare än uteluften på vintern o kallare på sommaren. Detta gäller även om det är grus under huset. Mitt hus (ca 100 m2 i grundutrymme) håller tex som lägst 6 grader på vintern och når möjligen 15
ALMIMA: Du behöver inte bila något alls. För bästa underarbete: Gräv rent berget och högtryckstvätta groparna. Dränk berget med vatten och fyll igen groparna med betong tills allt vatten är borta. då har du inga framtida problem med markfukt. Därefter mäter du ut var plintarna ska stå, och till varje plint borrar du 3 st hål (5 - 10 cm djupt) med ett 12 mm borr, i berget. Sen tar du vanliga
TitaniumK9: Hej jag hoppas det är någon kunnig person som kan hjälpa mig angående det här. Jag har haft ett hus nu i två år. Huset samt garaget är byggt 1979. Både garaget och huset är byggda på platta på mark. Jag undrar varför miss färgningar i grunder uppstår jag har hört allt ifrån att det blir så i betong efter 30 år till att det är instängd fukt som inte kan ta sig ut ifrån
nlasse: Tack! Då är jag med på att inte gjuta ihop plattorna. Vad gäller golvvärmeslangen så löser jag det genom att se till att den kan röra sig lite i skarven genom att inte gjuta fast den. T ex genom att lägga gullfiber runt slangen i skarven så att det finns rörelsemån. Någon däremot? Min följdfråga blir sedan: Hur radontätar jag skarven?