8 239 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Hur gjuta ränna för dränering?
Hejsan,
Jag håller på med dränering av ett hus som bitvis står direkt på berg. På vissa ställen blir det vatten stående vid regn. Jag har tänkt gjuta en ränna mellan sockel och berget med lutning för att leda bort vattnet. Nu har jag ett par frågor:
- Finns det några bra tips för att få till lutningen bra, utan för mkt svackor och dyl. Sträckan det gäller är ca 6 meter, med ett tänkt fall på ca 0,5 till 1 cm per meter.
- Vilken sorts betong ska jag använda? Funkar det bra med vanlig finbetong? Ska man tillsätta nåt för att göra betongen mer vattentålig?
- Efter gjutningen tänkte jag på med nån tätningsmassa. Vad ska man använda? Kallasfalt eller sånt där membran som t ex Isodrän rekomenderar?
Tack på förhand.
Jag håller på med dränering av ett hus som bitvis står direkt på berg. På vissa ställen blir det vatten stående vid regn. Jag har tänkt gjuta en ränna mellan sockel och berget med lutning för att leda bort vattnet. Nu har jag ett par frågor:
- Finns det några bra tips för att få till lutningen bra, utan för mkt svackor och dyl. Sträckan det gäller är ca 6 meter, med ett tänkt fall på ca 0,5 till 1 cm per meter.
- Vilken sorts betong ska jag använda? Funkar det bra med vanlig finbetong? Ska man tillsätta nåt för att göra betongen mer vattentålig?
- Efter gjutningen tänkte jag på med nån tätningsmassa. Vad ska man använda? Kallasfalt eller sånt där membran som t ex Isodrän rekomenderar?
Tack på förhand.
Du kan använda vilken betong som helst med vilket k-värde som helst t.ex k - 20 om det finns, jag vet att det finns k - 25. Lägre k-värde = lägre cementhalt = lägre pris. Men att få 100 % tätt mellan berg och betong är det ingen, vad jag vet, som har lyckats med. Du kan få tätt till 99 % om du högtryckstvättar och primar berget och gjuter "vått i vått" och tätar med kletig smacklera. Är själv intresserad om någon har en lösning för att få 100 % tätt mellan berg och betong. Annars brukar man normalt bara dränka berget med vatten för att se var vattnet samlas och då fyller man i betong tills allt vatten är borta och sen jämnar man till ytan
Nu har jag gjutit rännan. Jag använde vanlig finbetong med sk vidhäftare iblandad.
För att fixa lutningen använde jag en ca 80 cm lång bräda tillsammans med ett vattenpass, funkade hyfsat smidigt. Jag hade iofs ganska mkt lutning, kan nog vara lite urigt om man har så pass liten lutning som 0.5 cm per meter, jag har ca 1 cm.
Pratade med MDT (återförs. av isodrän) och de rekommenderade att stryka rännan med gummiasfalt, vilket jag har planerat att göra.
Ska bli intressant vid nästa regn och se om det funkar enligt plan och att det inte kommer in nåt vatten i källaren. Det kan ju finnas sprickor i berget..
Ska även gjuta igen de gropar i berget som finns inne i källaren där det kommit vatten efter mycket regn.
För att fixa lutningen använde jag en ca 80 cm lång bräda tillsammans med ett vattenpass, funkade hyfsat smidigt. Jag hade iofs ganska mkt lutning, kan nog vara lite urigt om man har så pass liten lutning som 0.5 cm per meter, jag har ca 1 cm.
Pratade med MDT (återförs. av isodrän) och de rekommenderade att stryka rännan med gummiasfalt, vilket jag har planerat att göra.
Ska bli intressant vid nästa regn och se om det funkar enligt plan och att det inte kommer in nåt vatten i källaren. Det kan ju finnas sprickor i berget..
Ska även gjuta igen de gropar i berget som finns inne i källaren där det kommit vatten efter mycket regn.
Du måste återkomma med ett svar om det blev tätt. Jag är nog ganska branschskadad eftersom jag är nyfiken på alla nya idéer som löser betongproblem. Jag vet att betongen kommer bli 100% tät med asfalt eller tjära, men skarven mot berget.....? Jag väntar på svar, ska bli mycket intressant.
Jag tror inte heller på att det kommer bli 100% tätt, framförallt eftersom det kan finnas sprickor i berget ovanför där man stryker asfalten.
Nu efter gjutningen kan jag meddela att det inte kommit in vatten vid det senaste regnet. Har ej heller strykit på asfalten ännu, så det borde bli "ännu tätare" av det. Men det är klart att det kanske rinner in vatten under huset, men det är då på en lägre nivå och ställer således inte till det.
En kompletterande fråga; hur länge måste man vänta efter att gjutning gjorts innan man kan gå på med gummiasfalten? Framgick ej av infon på burken...
En annan fundering är om man verkligen behöver dräneringsrör när man gjuter en ränna med lutning.. En kille på MDT (återförsälj. av isodrän) tyckte att det var helt onödigt och rekommenderade att bara lägga dräneringssingel direkt i rännan (med markduk runt förståss). På ett sätt kan jag hålla med, det måste ju bli ganska mkt vatten i rännan innan det tränger upp i dränröret eftersom dränröret är veckat. Kanske bara blir att vattnet rinner under röret ändå..
Nån som har nån synpunkt kring det?
Tackar!
Nu efter gjutningen kan jag meddela att det inte kommit in vatten vid det senaste regnet. Har ej heller strykit på asfalten ännu, så det borde bli "ännu tätare" av det. Men det är klart att det kanske rinner in vatten under huset, men det är då på en lägre nivå och ställer således inte till det.
En kompletterande fråga; hur länge måste man vänta efter att gjutning gjorts innan man kan gå på med gummiasfalten? Framgick ej av infon på burken...
En annan fundering är om man verkligen behöver dräneringsrör när man gjuter en ränna med lutning.. En kille på MDT (återförsälj. av isodrän) tyckte att det var helt onödigt och rekommenderade att bara lägga dräneringssingel direkt i rännan (med markduk runt förståss). På ett sätt kan jag hålla med, det måste ju bli ganska mkt vatten i rännan innan det tränger upp i dränröret eftersom dränröret är veckat. Kanske bara blir att vattnet rinner under röret ändå..
Nån som har nån synpunkt kring det?
Tackar!
Kul att du är engagerad att "utbilda" mej i betongproblem. Självklart är det tätt i skarven mellan betong och berg när det är så pass nygjutet. Vänta en vecka eller två, när betongen har härdat/krympt färdigt. Eller ännu bättre, vänta tills nästa vår när det har legat vatten i skarven som har frusit (och expanderat) och töat och frusit igen, ett antal ggr. Då skulle jag bli förvånad om det fortfarande är tätt. Det är där det stora problemet finns, att vi både har plusgrader och minusgrader utomhus här i vårt land. Jag förstår att du vill göra ditt yttersta för att undvika framtida fuktproblem, men att lägga ett dräneringsrör i en gjuten ränna är som att en man ska sitta ner när han pissar för att vara säker på att ingen droppe ska komma utanför. Gör som killen på MDT rekomenderade, då har du gjort så att det räcker och blir över. "Man behöver inga hängslen när man har livrem". Väntar fortfarande på att det ska finnas någon här på forumet som har den fullständiga lösningen på hur man får 100 % tätt i skarven mellan betong och berg. Mycket tacksam, även för förslag, men helst den fullständiga lösningen.
Klicka här för att svara