5 224 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Ca pris material platta på mark? 160kvm
Med voter och 10 cm platta så går det åt ca: 18 - 20 m3. Betong inkl. transport ca: 1400 - 1600 kr /m3 + moms om du beställer en c 25/30 8 - 16 s4 som är den vanligaste sorten. Men om du inte är van vid att gjuta så rekomenderar jag dej att beställa en lösare konsistens dvs "s5" i stället för "s4". Den är lättare att jobba med, men kostar ca: 50 - 70 kr + moms mer / m3. Rekomenderar dej även att beställa minst 1 timme retarder i betongen, för att du ska slippa hamna i en kaos-situation i sommarvärmen och den kostar ca: 70 kr + moms / m3. Lossningsavgift ca: 15 - 18 kr / minut + moms, dom första 15 minuterna brukar vara gratis. armering: tumregeln är att armeringen är bara något billigare än betongen i en villaplatta. Frigoliten som du ska ha under betongen som isolering, kostar ungefär lika mycket som armeringen. Markplanering och 8 - 16 kross kan kosta allt från 20.000 kr till flera 100.000 kr + moms, beroende på hur marken ser ut. Kostnaden för värmeslingorna kan säkert en VVS-montör svara på, men du kommer att bli förvånad att det kan vara så dyrt, för dyrt är det.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det har du helt rätt i "koffa". Han fixar betongpumpningen till rätt pris också, eftersom han har anlitat mej ett antal gånger till sina kunder på Ekerö. Att han kan ordna ett bra pris från Skanska-betong är imponerande.
Min platta på 77m2 kostade i material 720kr/ m2.
200mm S100 isolering, färdiga kantelement, golvvärme 3 slingor, 200mm makadam under, golvbrunn, markavlopp, dränering och normal armering.
Men då har jag lyckats köpa det mesta materialet riktigt billigt.
200mm S100 isolering, färdiga kantelement, golvvärme 3 slingor, 200mm makadam under, golvbrunn, markavlopp, dränering och normal armering.
Men då har jag lyckats köpa det mesta materialet riktigt billigt.
gjöt plattan till huset för ca en månad sen. 100 kvadrat.
Kantelement och 300mm isolering 26 000.
Betong 22 500.
Armering 7400 (här köpte jag på tok för mycket)
golvvärme ca 10000
Ink moms
Sen tillkommer hyra av maskiner (helikopter etc). Jag vet inte hur mycket du ska göra själv men underskatta inte kostnaden för avloppsrör, vattenledningar och dyl. som också ska ner i grunden. Markarbetena kostar skjortan om man inte kan göra det svart eller själv eller väldigt enkelt med så lite grävning som möjligt.
Betong 22 500.
golvvärme ca 10000
Ink moms
Sen tillkommer hyra av maskiner (helikopter etc). Jag vet inte hur mycket du ska göra själv men underskatta inte kostnaden för avloppsrör, vattenledningar och dyl. som också ska ner i grunden. Markarbetena kostar skjortan om man inte kan göra det svart eller själv eller väldigt enkelt med så lite grävning som möjligt.
Bra exempel. Tyckte golvvärmen lät billigt. Bara kostnaden för slangen antar jag?gnilrub skrev:gjöt plattan till huset för ca en månad sen. 100 kvadrat.
Betong 22 500.
golvvärme ca 10000
Ink moms
Har lastmaskin, grävmaskin själv så hyra av helikopter är det enda jag räknar med att behöva ta in. Ev hyra av en vibb några dagar men det blir av en polare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden