Jag ska nu ta mig för att putsa om muren vid trappan ner till källaren. Muren är utomhus, av lecablock och har varit putsad förut. Den gamla putsen har dessvärre spruckit och trillat av när muren tidigare rört sig, detta är nu åtgärdat så muren ska nog inte röra sig mer.

Hur gör jag?

Lecablocken har nu stått utan puts på ett antal år och jag antar att man måste tvätta först för att få bort smuts och lavar som vuxit på, kan man göra detta med högtryck?

När muren är klar att putsa, ska jag börja med att lägga på en stänkputs så att den riktiga putsen sedan har något att fästa i? Hur tjockt med puts ska jag lägga?

Den gamla putsen är hård och går inte att smula sönder med fingrarna, så jag antar att det är en cementputs. Finns det olika sorter? Hur vet jag om det är ren cementputs eller kc-puts?

Jag känner itne för att åka till bygghandeln och fråga dem där, då jag testat detta och de inte visste någonting. Mer som är viktigt att tänka på?

Tacksam för hjälp!

Kolla på Finjas hemsida, de har massor av info om sånt

Jag var mest ute efter lite mer opartisk information.

Finja med flera tillverkare säger en sak, muraren säger en annan... Vem ska man lita på?

Finjas info verkar helt korrekt, iaf för mina ögon.
Sen får du naturligtvis göra som du vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.