Vi har ett fritidshus med krypgrund. Huset står på pelare, och "muren" runtomkring är ingen mur, utan eternitplattor (eller motsvarande), ganska veka är plattorna också.
Nåväl - det är inte helt tätt runtomkring, så givetvis visade Anticimex fuktindikator på farlig fuktighet, eftersom man likaväl skulle kunnat sätta indikatorn utanför kändes det som. :rolleyes:

Principfrågan är - vad tror ni är bäst. Att försöka få det helt tätt, eller att riva bort plattorna och ha öppet? Kanske sätta något staketliknande runtom så barnen inte blir frestade att krypa in.

Jag ogillar sådana trånga utrymmen så jag har inte själv inspekterat allt därunder, men det verkar som det är frigolit fästat på större delen av undersidan av huset.

J
Absolut inte tätt utan öppna upp minst 4 st ventiler direkt om du inte vill ha mögel.

Vi har 14 st ventiler i vår torpargrund :)

Min tanke är också att det bör vara bra drag därunder. Men då försvinner ju nyttan helt med att stänga in grunden.
Anledningen (förutom att det är "snyggt") borde ju vara att hålla kvar värme. Ventilerar man för mycket så drar man ju bort värmen också.

Så egentligen kanske jag skulle fråga så här ungefär:
- Hur mycket skiljer det sig i fråga om fuktskaderisk mellan en välventilerad grund, och en som är instängd, men där man installerat t.ex. Trygghetsvakten?
- Hur mycket större blir uppvärmningskostnaden inomhus om man har en välventilerad grund, jämfört med en instängd grund där man kör någon typ av fuktborttagare.

Den inramning som vi har nu känns smäckig. Så om vi ska täta till det och ha t.ex. Trygghetsvakten, så måste väggarna nog också bytas ut. Alltså väggarna som täcker in grunden, ca. 50 cm. högt.

Har för mig det finns ett mått på hur mycket ventiler man behöver. Typ en på 5000. eller något sådant.

Sörj för god ventilationn i krypgrund, gäller i alla lägen och årstider !
Kola in riktigt gamla hus, där öppnade man upp ventilationsluckor på våren och stängde dom till vintern. Att dom kunde ha dom stängda på vintern berodde på att man hade en stor vedeldad spis i huset som av naturliga skäl (tung) stod direkt på marken och på detta vis även värmde upp utrymmet i krypgrunden. När man moderniserar dessa hus och stänger till krypgrunden och inte längre eldar i den gamla spisen kommer möglet som ett brev på posten!

Att ha stängd krypgrund och tätad kräver att man har en avfuktare som driver bort fukten. En självventilerad kryprgrund kräver självdrag för att få god cirkulation.

Det är en risk att ha självventilerad grund beroende på hur huset är beläget. När varma sommarvindar blåser in i en kall mörk grund uppstår kondens från den varma luften som kyls ner av den kalla. Det är därför vanligt att många krypgrunder har en fuktkvot på över 75% på sommaren vilken det då är förhöjd risk för mikrobakteriell påväxt.

Har du bra luftighet runt ditt hus så satsa på att ha självventilation. Annars täta det och investera i en avfuktare.

Du kan googla på plintgrund och mögel så får man fram ett antal inlägg som framhåller att plintgrund inte är ngn garanti mot mögel - kanske tvärtom.

Att man skall ha kraftig ventilation av krypgrund, som framhålls här är inte heller korrekt. Anledningen till mögel i krypgrund är ju oftast att grunden är relativt kall jämfört med uteluften på sommaren, vilket leder till kondens. Effekten blir då att grunden blir fuktigare om man ökar ventilationen. Jag skulle föredra att ha en stängd grund. Det är snyggare. Gräv bort biologiskt material och plasta marken. Ha koll på fukten med hjälp av en trådlös fuktmätare. Köp en kondensavfuktare för 2-3000 kronor.

J
rollo skrev:
Att man skall ha kraftig ventilation av krypgrund, som framhålls här är inte heller korrekt. Anledningen till mögel i krypgrund är ju oftast att grunden är relativt kall jämfört med uteluften på sommaren, vilket leder till kondens.
Varför skulle grunden vara relativt kall om man har mycket god ventilation?

Grundens temperatur anpassar sig givetvis till ute temperaturen om man inte har 1 m granitgrund.

Du kan t ex kolla på krypgrund på Wikipedia eller läsa denna sida http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251

Grunden har en värmetröghet. Den är varamare än uteluften på vintern o kallare på sommaren. Detta gäller även om det är grus under huset. Mitt hus (ca 100 m2 i grundutrymme) håller tex som lägst 6 grader på vintern och når möjligen 15 grader på sensommaren då det kanske är 25 grader fuktig luft utomhus. Ökad ventilation leder då bara till ökad fukttillförsel till grunden. Moderna hus byggs nu utan ventilation av grunden och istället används aktiv avfuktning vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.