Hej!

I sommar kommer jag att dränera mitt hus och undrar om någon har erfarenhet av det problem jag står inför.

Det är så att källarplanet är byggt av stora granit block. Man har säkert tagit den jämnaste sidan inåt och inte brytt sig så mycket om hur stenen såg ut som ligger under jorden.

När jag nu har grävt så har jag insett att källarväggen som liggat under jorden är vädigt ojämn, det ser ut som om man stapplat stora spräng/flak stenar på varandra.

Eftersom jag vill isolera och sätta en matta på väggen är en tanke att bygga en gjutform mot vägen och fylla på med betong för att få den jämn.

är det så man gör eller finns det andra sätt

Har någon liknande erfarenhet ?

mvh d

undrar bara hur stora fuktproblem du har ? .. för att sätta igång en så stort jobb :).

har bara hört om att man gräver längre bort från stenmuren för att lägga dräneringsrör ...för att inte rubba stenar som är mer eller mindre löst staplade på varandra. Är det en tjock mur så är isoleringen kanske inte så nödvändig?

Svårt att bedömma av en beskrivning. Konsultera en byggare som kan problematiken så du inte gör en massa jobb som resulterar i minimal vinst och risk för sättningar i huset.
gaia

Kan bara hålla med gaia. Har själv ett torp byggt -18 med denna konstruktion. Halva källaren är omgjord med betonghålsten. När jag skulle dränera för c:a 10 år sedan började vi med den nya källardelen. När vi grävde och kom fram till den gamla delen fick vi avbryta. De stora granitblocken (3 st på höjden) gick inte lika långt ner i backen som den nya källaren, trots att golven inne ligger på samma nivå! Det visade sig att det var dubbla stenrader i ytterväggen i den gamla delen och de yttre stenarna började inte på samma djup som de inre. Blev avrådd av den som grävde att dränera runt denna del då det dessutom inte var några problem med fukt i den delen.

Jag står inför samma problem, har ett hus från 1907, stora granitblock som källargrund och vill dränera för att vara på den säkra sidan när jag ändå bygger ut och gräver runt två av sidorna. Har fått kommentarer att om du inte har fuktproblem nu lär du inte få det framöver heller. Jag ska inte isolera då graniten är nästan 1 m tjock.

Men ingen verkar riktigt veta hur man verkligen ska gå tillväga, jag har lika många svarsalternativ som personer jag har frågat. Min plan är att lägga dränrör och fylla på hela vägen upp med tvättad singel. Funderade på platon-matta men vet ej om de fixar så ojämn vägg.

Kan det vara så illa att det t.o.m. kan bli sämre av dränsingel som leder vattnet snabbare än med dagens gamla steniga jordmassor, även om jag lägger dränrör i botten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.