Hej

Jag behöver dränera om en krypgrund, där vi har mycket fukt. Jag har fått förslaget att inte lägga tätskikt (Platon eller Isodrän) mot muren, utan bara gräva ur lägga fiberduk och rör för att därefter fylla hela vägen upp med singel.

Motiveringen var att inget vatten går igenom singel fram till grunden, och på detta sätt kan muren fortfarande andas. Avstånd från mur till dike där vi släpper ut vatten är ca 30 meter.

Stuprören kommer kopplas i rör och dras fram till samma dike.

Jag har aldrig hört detta tidigare och undrar om det är någon som gjort så och om det i så fall fungerat bra?

MVH
Niclas

Muren andas bakom platonmattan, det är ju själva idén med den att hålla markfukten borta från väggen samtidigt som muren kan ventilera fukt uppåt. Förstår inte alls vitsen med att gräva upp för att sen INTE sätta platon/isodrän etc??? Att vatten inte skulle passera genom singel har jag väldigt svårt att tro, man fyller med singel utanför platon just för att vattnet ska rinna ner till dräneringen och platonmattan hindrar det från att komma in mot grunden. Utan platon med bara singel får Du regnvatten mot grundmuren, det kan inte hindras med singel! Vatten kan rinna uppför plåttak så nog kan det rinna snett ner genom singel.
Jag pratade med och tog råd av flera olika säljare och markjobbare innan jag fixade vår grund och dränering, INGEN sa nånting som ens påminner om rådet Du har fått. Jag är ingen expert som jobbar med det här professionellt så det kan finnas nåt som jag inte vet man med den reservationen skulle jag säga att din rådgivare har fel, jag skulle aldrig gör så!

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Jag kan nog tro (utan att veta) att rådet är riktigt. Lägger man singel (krossat berg 8/16 eller liknande) mot muren så rinner regnvattnet rakt igenom, ner till dräneringen. En liten del når själva muren och det kan man stoppa med platonmatta eller kallasfalt. Men det är så lite...

Om situationen idag är att det mot muren på utsidan ligger allehanda fyllnadsmassor, lera, jord, osv så leder det materialet mycket mera vatten mot muren. Byter man det mot något kapillärbrytande borde det bli mycket bättre.

Det lilla som platonmattan gör i sammanhanget kan man nog strunta i. Det är inte värt kostnaden. Kallasfalt är billigare men kletigare.

Platonmatta är däremot bra när man har en riktig källare och vill transportera fukt genom muren ut till insidan av mattan, samtidigt som man har vatten i fyllnadsmassorna utanför muren. Men det är ju inte situationen i en praktiskt taget ouppvärmd krypgrund.

Sedan finns det ju andra aspekter. Om man säljer huset kan man peka på platonmattan och säga: se här, det är riktigt gjort. Om det då är rätt eller fel spelar ingen roll, det är en fråga om att övertyga köparen.

Eller? Tänker jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.