Hej,

vi har ett hus med källare där halva huset är dränerat. Ett av källarrummen har ytterväggar som är odränerade (eller åtminstone inte nyligen gjort). När vi köpte huset noterades missfärgningar och sprickor i putsen men besiktningsmannen sa att så länge vi inte inredr osv är det egentligen OK att ha det så.

Vi planerar att på sikt dränera om även denna del av grunden men har nu lite frågor. Vi tänkte snygga upp o måla lite i det "odränerade" källarrummet, även om vi är medvetna om att det knappast håller sig fint så länge, men åtminstone tills vi får tid o råd att göra det "på riktigt", så:

1. Jag har börjat skrapa bort färg som släpper och då visar det sig att putsen släpper på vissa ställen i stora sjok. Om vi nu vill göra en tillfällig uppsnyggning, kan man måla direkt på betong, leca osv där putsen nu är borta?

2. Tror inte vi har mögel, men nedtill på vissa ställen är det rätt fula missfärgningar som jag inte vet vad det är. Borde man tvätta med Boracol "just in case"?

3. Kan det vara dumt med Boracol, kan det påverka färgen (de nämner alkyd och alkylfärg, men inte vattenbaserad etc som vi funderar på)?

4. Vilken färg ska vi köra med, vanlig matt billig väggfärg, putsfärg eller något mer avancerat? Vår färghandlare tycket matt väggfärg eller takfärg är helt OK.

5. Behöver man grunda?

6. Borde jag lägga puts trots allt? Varför har man puts, är det bara estetik?

7. Borde jag göra inget alls och vänta tills jag kan dränera osv istället?

8. På ett ställe har putsen även släppt i taket. Är det struligt att lägga ny puts i tak på säg 1-2 kvm?

/PM

Här är lite feedback so far:

1. Inte så smart då man sen måste blästra bort färgen för att senare lägga puts, inte om man nu vill det. Vet fortfarande inte om det GÅR....

Fick dock tips om att undvika husfix o liknande på sockeln ute, det är "onaturligt" och fäster för bra (svårt få bort o reparera sen) bla.

2. Betong o puts kan ej mögla, Boracol onödigt.

4. Kör en färganalys på befintlig färg först.

7. Man borde dränera först (visste ju det...;-) annars släpper färg o puts snabbt. En sa att man borde avfukta 2V innan man fortsätter inne, en annan tyckte det vara bara att köra, men att man borde dränera före även om man sen fortsätter inne direkt. Dvs lämna hellre ofixat helt än att blaska på nåt så länge...

/PM

Är det helt öde här, är jag på fel subforum, ingen som kan nåt, eller är ämnet ointressant.....?....;-)

Jag har gjort ungefär samma operation som du i min källare, dock efter att ha dränerat först. Men jag tror inte att det är någon stor skillnad. Det som var det största jobbet var att få bort den gamla "plastfärgen", tillslut hyrde jag en betonggiraff och tillhörande dammsugare, och slipade av väggarna. Tyvärr blir ju putsen ganska illa åtgången av den behandlingen så jag fick putsa om ytterväggarna. Men efter att ha införskaffat en Stålskånska (fanns att köpa på Sto) och en kc-puts med fin ballast (0-1 mm) så var det inte så jobbigt. Sedan målade jag med kalkfärg. Kalkfärg är den oöverträffat mest fuktgenomsläppliga färgen, lätt att måla/blaska på och billig. Om man inte dränerar om så kan det ändå funka med detta fuktgenomsläppliga system, som ju dessutom är lätt att laga och förhållandevis billigt.

Sök på mina gamla inlägg, så hittar du nog en mer uttömmande beskrivning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.