Hej
Har ett hus byggt 1940 ( tillbyggt ett par gånger). Håller på och dränerar. På den äldsta delen av huset är grunden lagd på berget. På insidan är berget ingjutet i betong....
Har mätt fukten i den väggen och där kommer det in vatten. Kan också se att färgen bubblar m.m.
Det rör sig om en c:a fem meter lång vägg. Troligtvis rör det sig om regnvattenn som sipprar in mellan berget och grunden. Berget på utsidan lutar så att säga åt fel håll och leder in vattnet i muren. Någon som har en idé om hur man löser detta? Kan man få det tätt och i så fall hur? Eller är det spränga som gäller....

C
Kanske gjuta en hålkäl utanför och lägga ett dräneringsrör längst ner såattsäga, och sen täcka med grus?

Hade samma problem - berget gick rätt in i källarväggen på ca 1 m höjd från källargolvet. Jag jämnade till berget så gott det gick med cement för att få bort möjlighet till vattenpölsbildning vid väggen. Ett fall ordnades längs med väggen och jag målade på gott med gummiasfalt. För säkerhetsskull lade jag dit ett dräneringsrör, inte för att jag tror att den gör någon nytta i och med att det inte fanns något grundvatten där. Sedan cellplast och makadam. Läckaget försvann.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.