Vi köpte ett hus 1 september förra året. Då gjordes besiktning på huset och allt visade på att grunden var ok.

nu efter mkt om och men så har det konstaterats att våran grund på huset är plaskblöt. i köket har grunden 92% fuktighet.

Det är ett tvåvånings radhus byggt 76 med betongplatta på mark.

är den enda lösningen att riva ur hela nedervåningen och lägga in ventilationsgolv, ex nivellgolv?

är det någon som vet vad sådant golv kostar?

Är det inte bättre att börja med att se till att dräneringen runt husen fungerar? Är det bara du som har problem eller gäller det grannarna också?
Kanske dags att dränera om runt hela radhuslängan?
Även om ni saknar bra dränerande skikt under plattan kan en ny dränering (så djupt som möjligt) göra stor skillnad.

/Ingenjören

Gå in till en byggvaruhus och begär in en offert. Jag kommer inte i håg hundra vad det kostar men jag valde System Platon före Nivel då det passade mig bättre. Få in pris på båda och jämför. Läs och dra din egen slutsats.

Bara en fråga hur har du kunnat mäta ditt golv har du rivit upp det nu eller?

Har du ändrat något i huset? ventilation, golv, eller annat?

*edit* Kollat att vatten mätaren står stilla när alla kranar är stängda?

har pratat med andra i kvarterat och många har haft samma problem. Dom löste det hela med ventilationsgolv. Just i min länga verkar det bara vara vi som har problemet. Känns inte som de andra är direkt intresserade av omdränering. Vi bor på hörnet så det är väl bara tidsfråga innan de andra också får problem.

Från början trodde vi att det var en vattenläcka i tvättstugan och alltså ett försäkringsärende. Det gjordes utredningar med olika mätningar och det borrades i grunden. på så vis fick vi reda på att det inte var någon vattenläcka utan det var vatten som trängde upp från marken under plattan. Ingen renovering är påbörjan än eftersom vi inväntar offertar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.