4 824 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Isolera befintligt källargolv
Har planer på att isolera, iaf delar av, mitt befintliga källargolv. Har läst om många som gjort det, men inte riktigt med denna lösning..
Som i många gamla hus är takhöjd problem, och jag misstänker dessutom att sulan ligger grunt. Så, låg bygghöjd är högsta prio. Skall lägga in golvvärme, så hyfsad isolering är ett måste.
Min tanke är
- Makadam, några cm för att jämna till underlaget
- Fiberduk
- Isodrän 130 mm (65*2)
- Fiberduk
- Betong 80 mm (armerad och med golvvärme i)
Detta skull alltså bygga minimalt, samtidigt som det är kapillärbrytande, isolerande (hyfsat iaf) och (tillräckligt) bra hållfasthet.
Någon som provat denna lösning?
Hur drar man vatten och avloppt i detta på bästa sätt?
Som i många gamla hus är takhöjd problem, och jag misstänker dessutom att sulan ligger grunt. Så, låg bygghöjd är högsta prio. Skall lägga in golvvärme, så hyfsad isolering är ett måste.
Min tanke är
- Makadam, några cm för att jämna till underlaget
- Fiberduk
- Isodrän 130 mm (65*2)
- Fiberduk
- Betong 80 mm (armerad och med golvvärme i)
Detta skull alltså bygga minimalt, samtidigt som det är kapillärbrytande, isolerande (hyfsat iaf) och (tillräckligt) bra hållfasthet.
Någon som provat denna lösning?
Hur drar man vatten och avloppt i detta på bästa sätt?
Jag har inte gjort som Du beskriver och vet inte om det fungerar eller blir bra.
Men din lösning verkar onödig väl?
Om Du istället för makadam 25 mm, isodrän 130 mm och betong 80 mm (=235 mm) gjuter 200 mm EPS, lägger golvvärmeslang och flytspacklar + klinkers så får Du en fungerande lösning.
Flytspackel / vattenburen golvvärmeslang + klinkers bygger 35 mm hos mej och jag göt EPS direkt på lera/singel i vår källare.
Men din lösning verkar onödig väl?
Om Du istället för makadam 25 mm, isodrän 130 mm och betong 80 mm (=235 mm) gjuter 200 mm EPS, lägger golvvärmeslang och flytspacklar + klinkers så får Du en fungerande lösning.
Flytspackel / vattenburen golvvärmeslang + klinkers bygger 35 mm hos mej och jag göt EPS direkt på lera/singel i vår källare.
Tack för svar.
Har funderat på en lösning med EPS-cement också, verkar tilltalande på flera sätt (ingen armering, avloppsdragning blir ju enkelt och bra, väldigt lite förarbete osv).
Men det är några saker som jag funderar över:
- tillverkaren säger att man skall ha 150mm makadam under som kapillärbrytande, vilket troligtvis gör att jag hamnar under höjden på min sula. Kan man kompromissa bort ganska mycket av detta utan större skada?
- EPS:en har ju visserligen mycket ringa kapilläreffekt, men det är ju iaf så att underkanten på denna kommer lägre än motsvarande skulle göra med betong; jag är lite osäker på exakt hur högt min dränering ligger
- tillverkaren av EPS säger att man inte skall gjuta denna på cellplast eller så; är det av hållfasthetsskäl eller? Annars funderade jag på 65mm isodrän, och sen 150 mm EPS på det (isolerar som ca 185 mm cellplast, och är kapillärbrytande, bärande, löser mina ledningsdragningar etc). Skall fråga tillverkaren...
Men, jag har inte helt uteslutit EPS ännu.
Har funderat på en lösning med EPS-cement också, verkar tilltalande på flera sätt (ingen armering, avloppsdragning blir ju enkelt och bra, väldigt lite förarbete osv).
Men det är några saker som jag funderar över:
- tillverkaren säger att man skall ha 150mm makadam under som kapillärbrytande, vilket troligtvis gör att jag hamnar under höjden på min sula. Kan man kompromissa bort ganska mycket av detta utan större skada?
- EPS:en har ju visserligen mycket ringa kapilläreffekt, men det är ju iaf så att underkanten på denna kommer lägre än motsvarande skulle göra med betong; jag är lite osäker på exakt hur högt min dränering ligger
- tillverkaren av EPS säger att man inte skall gjuta denna på cellplast eller så; är det av hållfasthetsskäl eller? Annars funderade jag på 65mm isodrän, och sen 150 mm EPS på det (isolerar som ca 185 mm cellplast, och är kapillärbrytande, bärande, löser mina ledningsdragningar etc). Skall fråga tillverkaren...
Men, jag har inte helt uteslutit EPS ännu.
Jag har dränerat om kåken själv och visste var jag hade dräneringen. Vare sig rörmokaren eller hans kompis som hjälpte mej med EPS-gjutningen sa nåt om makadam under, kanske räckte med den singelblandade leran? Har ingen aning men fungerat har det gjort.
Om du har en bädd av singel/makadam måste den dräneras annars kommer du få vattenansamling i denna. Enda sättet är att dränera ut till utvändig dränering vilket då förståss förutsätter att den utvändiga dräneringen är på en lägre nivå än invändig singelbädd. Singelbädden måste då förståss var tillräckligt djup för att innerymma dräneringsrör.
Om utvändig dränering inte är på lägre nivå, vilket i princip är omöjligt att veta utan att gräva upp utvändigt (om du inte redan vet exakt) är det troligtvis bättre att lägga en tät duk av något slag under isolering och helt skippa kapillärbrytande skikt.
Jag förutsätter att du idag inte har ett kapillärbrytande skikt under befintlig grund.
Står nämligen inför samma dilemma själv men efter en del efterforskning är det dessa två alternativ jag har kvar. "Byggarna" skulle välja den enkla vägen, "konstruktörer" den "rätta".
Själv skall jag ändå även dränera om utvändigt och kommer då sänka utvändig dränering till rätt nivå och samtidiga leda ut dräneringsrör inifrån. Tyvärr enda sättet att veta att allt hamnar rätt.
Klicka här för att svara