Jag har ett hus byggt som är byggt -67(eller -68)

Varför ska jag dränera om det? Det känns som man "måste"...

-Jepp jag har genomslag och putsen har släppt på insidan på ett par ställen.
-Jepp det är plastmatta i tvättstugan som jag ska ta bort.

Men vad gäller egentligen, ska man mäta fukthalten i väggarna och om fukthalten är lägre än xx% så kanske man endast ska riva bort väv samt bättra på putsen samt måla med en bra färg som andas och fortsätta utan omdränering.

Min fråga är: Dränerar man om utan att man egentligen behöver och "bara för att"?

Jag har gjort det tidigare i det hus jag bodde i då och jag undrar fortfarande om jag egentligen behövde, vad hade hänt om jag skippat... :blushing:

Hoppas ni förstår mitt tänk, man kan ha roligare än att stå i grusgropen i sommar om det nu är så att man inte behöver ;)

H
Är huset sedan 67 är grunden troligen bestruken med asfalttjära på utsidan. Fukten tränger då inte utifrån och in. Däremot har fukt som kondenserar mot de kalla källarväggarna ingen möjlighet att vandra ut genom grunden
Så länge källaren inte uppvärms är det nog inte så stora problem.
Börjar man värma källaren kommer problemen.
Går det inte att mäta fukten där fuktgenomslaget uppstått och jämföra med andra ställen i grunden.
Fuktgenomslag kan vara lokalt, exempelvis om dagvattenledningen blivit igensatt och frusit sönder en bit ned så allt regnvatten hammnar i grunden i stället för i avloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.