Hej alla eminenta forumsbyggare:)...
Har fått lite problem som jag skulle vilja ventilera....
Vi har anlitat en firma som skulle dränera om runt kåken men nu har det blivit att det kommer fram mer vatten ovan jord än det har förut...
När det hade regnat hela natten så hade jag ett litet vattenfall ner mot garaget, och man såg att det kom ifrån stenkistan som grävarn hade gjort....Har han gjort fel med stenkistan månntro? Han säger att han grävt ca 1.5 m djupt, jag tycker det låter lite grundt eftersom grunden stack nog ner ca 1.8 m till under sockeln......
Det har funkat med gamla dräneringen sen -53, men nu med moderna dräneringsrör så funkar dräneringen, men det kommer tillbaka genom stenkistan känns det somq(;^;)p.....
Givetsvis kommer jag inte betala en krona förren det funkar, men vad tror ni kan vara felet?
Dräneringsrören går till en brunn som det pumpas över till en annan brunn som regnvattnet kommer till, sen går det ett rör (med fall) till stenkistan som ligger ca 10 meter bort och den är väl på ca 2kbm på ca 1.5 m djup sa grävis.......
Jag är tacksam för alla tips och synpunkter på vad felet kan vara, så jag har några konkreta svar när jag tar kontakt med han på måndag:@....

Ingen?

Det låter ju som att man gjort rätt och riktigt.

Separat brunn för dagvatten. Check.
Brunn för att pumpa upp dränvatten till dagvattenbrunn. Check.

Jag har fått lära mig att en stenkista ska ligga i den övre metern jord pga att det är där det normalt finns möjlighet att dränera och sprida vatten. Att kistan inte ligger på samma djup som dina dränrör är således helt rätt.

Varför vatten rinner upp ur stenkistan har jag svårt att förklara, kanske handlar det bara om kapacitet. På pappret verkar det rätt-tänkt iallafall.

Kapacitet? Du menar att stenkistan är för liten? Den tanken har jag med..... Grävarn ska göra en ny större nu iallafall... Kommun ville ha 73500:- för anslutning till det kommunala:wow:.....

P
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.