Undrar om färdig höjd av platta på mark ska vara i nivå med marken runtomkring. Vill inte göra NÅGOT fel :)

Nä den ska oftast vara minst 20cm ovan mark tror jag.
Hör med dem som gör byggnadslovet i din kommun de har oftast en rekommenderad sockelhöjd anpassat till ditt hus och din mark .

Den ska helt klart vara ovanför. Fasaden ska gå lite nedanför plattan och du bör ha minst 10 cm mellan mark och fasad enligt mig

Beror på vad det är du bygger.
På vår utbyggnad ligger plattan i nivå med marken, men det beror på att bottenplanet är garage där jag kör in bilen dagligen.
Problemet med fasaden som mats_o skrev om löste jag genom att mura ett varv leca runt hela plattan för att få upp syllen 20cm.

Gabbe1 skrev:
Beror på vad det är du bygger.
På vår utbyggnad ligger plattan i nivå med marken, men det beror på att bottenplanet är garage där jag kör in bilen dagligen.
Problemet med fasaden som mats_o skrev om löste jag genom att mura ett varv leca runt hela plattan för att få upp syllen 20cm.
Eller för att göra mindre jobb för sig själv kan man ju gjuta plattan 20 cm upp och göra en liten snygg uppgrusning mot infarten. Minskar dessutom risken att man får in vatten i garaget vid skyfall.:)

Tack för smarta inlägg :)

Tror jag gör den 20cm hög och gör så som cem77 beskrev där man gör en "uppgrusning" mot garaget. Men hur gör jag denna?

uppgrussningen?
Bara tippa grus mot kanten på garaget och sen kratta ut till en lagom kil.

Dock skulle jag helst gjuta denna kil som ett löst betongblock.

cem77 skrev:
Eller för att göra mindre jobb för sig själv kan man ju gjuta plattan 20 cm upp och göra en liten snygg uppgrusning mot infarten. Minskar dessutom risken att man får in vatten i garaget vid skyfall.:)
Visst kan man göra så, men jag skulle nog ändå vilja ha ett varv leca under syllen i ett garage som försäkring mot smältvatten och annat söl.

Jag har fått lära mig att om man har träfasad skall den inte vara närmare mark än 30 cm. Speciellt viktigt om man har jord och gräs mot grunden. (Binder fukt).

Mikael_L
Har man fasadpanelen mindre än 5 cm från marken får man byta panel var 5'e år.
Har man den 10 cm från marken så klarar den sig 15 år.
20 cm ger 30 år
30 cm ger flera hundra år ...

Ähh, alla siffror på årtal är givetvis helt påhittade :P, men sett som princip fungerar det väl :cool:.

Det beror givetvis på en massa fler faktorer såsom taköverhäng, hur blåsigt det är på platsen om man har gräs eller en stenplatterad mot grunden osv osv.

Men helt klart är det hål i skallen att ha träfasad mindre än 10 cm från marken.
Jag skulle gissa att vid 20 cm är det rätt hyggligt tryggt.

edit: Jag kommer iaf inte ha mer än 20 cm ... ;) Nåt mellan 15 och 20 cm får det bli.

Redigerat:
JanneL skrev:
Jag har fått lära mig att om man har träfasad skall den inte vara närmare mark än 30 cm. Speciellt viktigt om man har jord och gräs mot grunden. (Binder fukt).
I teorin är det där säkert en utmärkt idé...men det är inte många hustillverkare som bygger så.Skulle se väldigt konstigt ut om fasaden slutade 30cm upp i luften....

Ett alternativ om man inte vill att fasaden slutar för högt upp är att bryta av med en vattbräda/offerbräda ca 50 cm upp. Då behöver man ju bara byta panelen under denna...

jhenrikj skrev:
I teorin är det där säkert en utmärkt idé...men det är inte många hustillverkare som bygger så.Skulle se väldigt konstigt ut om fasaden slutade 30cm upp i luften....
Tyvärr är det så. Förr när man byggde hus, lyfte man upp huset från marken. I dag när man bygger, blir det en platta på mark. Om man inte orkar lyfta fötterna två trappsteg eller om tanken helt enkelt är att det skall vara handikappanpassat från början vet jag inte. Det är i alla fall bara att rulla in med rullatorn. Faktum kvarstår att det mest optimala med en sådan byggmetod är att att bygga med sten eller putsfasad.

covet skrev:
Ett alternativ om man inte vill att fasaden slutar för högt upp är att bryta av med en vattbräda/offerbräda ca 50 cm upp. Då behöver man ju bara byta panelen under denna...
Ett bra och vettigt förslag (enl. mig). Dessutom kan det bli riktigt snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.