15 091 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Ska plattan vara i marknivå?
Sida 1 av 2
Beror på vad det är du bygger.
På vår utbyggnad ligger plattan i nivå med marken, men det beror på att bottenplanet är garage där jag kör in bilen dagligen.
Problemet med fasaden som mats_o skrev om löste jag genom att mura ett varv leca runt hela plattan för att få upp syllen 20cm.
På vår utbyggnad ligger plattan i nivå med marken, men det beror på att bottenplanet är garage där jag kör in bilen dagligen.
Problemet med fasaden som mats_o skrev om löste jag genom att mura ett varv leca runt hela plattan för att få upp syllen 20cm.
Eller för att göra mindre jobb för sig själv kan man ju gjuta plattan 20 cm upp och göra en liten snygg uppgrusning mot infarten. Minskar dessutom risken att man får in vatten i garaget vid skyfall.Gabbe1 skrev:
Visst kan man göra så, men jag skulle nog ändå vilja ha ett varv leca under syllen i ett garage som försäkring mot smältvatten och annat söl.cem77 skrev:
Har man fasadpanelen mindre än 5 cm från marken får man byta panel var 5'e år.
Har man den 10 cm från marken så klarar den sig 15 år.
20 cm ger 30 år
30 cm ger flera hundra år ...
Ähh, alla siffror på årtal är givetvis helt påhittade
, men sett som princip fungerar det väl
.
Det beror givetvis på en massa fler faktorer såsom taköverhäng, hur blåsigt det är på platsen om man har gräs eller en stenplatterad mot grunden osv osv.
Men helt klart är det hål i skallen att ha träfasad mindre än 10 cm från marken.
Jag skulle gissa att vid 20 cm är det rätt hyggligt tryggt.
edit: Jag kommer iaf inte ha mer än 20 cm ...
Nåt mellan 15 och 20 cm får det bli.
Har man den 10 cm från marken så klarar den sig 15 år.
20 cm ger 30 år
30 cm ger flera hundra år ...
Ähh, alla siffror på årtal är givetvis helt påhittade
Det beror givetvis på en massa fler faktorer såsom taköverhäng, hur blåsigt det är på platsen om man har gräs eller en stenplatterad mot grunden osv osv.
Men helt klart är det hål i skallen att ha träfasad mindre än 10 cm från marken.
Jag skulle gissa att vid 20 cm är det rätt hyggligt tryggt.
edit: Jag kommer iaf inte ha mer än 20 cm ...
Redigerat:
I teorin är det där säkert en utmärkt idé...men det är inte många hustillverkare som bygger så.Skulle se väldigt konstigt ut om fasaden slutade 30cm upp i luften....JanneL skrev:
Tyvärr är det så. Förr när man byggde hus, lyfte man upp huset från marken. I dag när man bygger, blir det en platta på mark. Om man inte orkar lyfta fötterna två trappsteg eller om tanken helt enkelt är att det skall vara handikappanpassat från början vet jag inte. Det är i alla fall bara att rulla in med rullatorn. Faktum kvarstår att det mest optimala med en sådan byggmetod är att att bygga med sten eller putsfasad.jhenrikj skrev: