Hej, hur man löser fuktgenomslag i källare mitt under ett hus? Jag håller på och budar på ett hus, huset är charmigt och i övrigt i bra skick, det stora frågetecknet är grunden. Huset är från 1927 med krypgrund och en tillbyggd källare från 1940-talet. Krypgrunden är bara till hälften kontrollerbar då krypgrunden är delad i 2 sektioner och inspektionslucka saknas på den ena delen. Den delen som är besiktningsbar har enligt säljarens besikting torra förhållanden och lite röta i trossbottnet mot grundmur. I källaren mot den del där inspektionslucka saknas är det fuktgenomslag (mitt under huset). Källaren används som pannrum för en bergvärmepump. Vi tänkte försöka få tillträde till hela krypgrunden och få den kontrollerad av en besiktningsman innan vi fullföljer husetköpet.VI räknar med att göra någon åtgärd för att förhindra fortsatt rötangrepp och genomslag. Tror ni det räcker att lägga en djup dränering på ovansidan av huset (huset står i en sluttning) eller måste man dränera under huset längst källarväggen för att lösa fuktproblemet? Hur krångligt och dyrt är det?

Lägg dräneringsrör djupt runt hela huset så löser det dig nog.
Under huset behövs bara i extrema fall (berg i dagen med vatten från sprickor).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.