5 527 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Dränera krypgrund i sandjord
Hej!
Vi ska bygga altan på ena sidan av huset och passar på att gräva upp någon halvmeter ut utanpå källarväggen på den sidan.
Tidigare ägare har täckt väggen med någon slags byggplast och lagt "markberedningsrör" vid bottenplattan visade det sig, tidigare anslutet till avloppsrör från huset men den anslutningen var numera en hög keramikskärvor...
Källaren kan ses som en krypgrund så inget boutrymme, har satt platon m kantlist och tänkte nu lägga dräneringsslang (Byggmaxvarianten) och fylla igen med singel i någon mån runt slangen.
Befintlig mark ända in mot plasten var väldigt sandig jord rätt full med rötter o stenar.
Följande råd förslag har jag fått från div förståsigpåare:
1) Grävarn: Dräneringsgrus 0/8 en halvmeter upp med markduk runt, fyll tillbaka med orginaljorden.
2) Granne som jobbar med dränering: Singel 16/22 el 16/32 ända upp till markytan, ingen markduk.
3) Grushandlarn: Hade inget naturgrus inne men tyckte jag kunde göra med 0/8 "dräneringsgrus"
Vad säger ni? Sätter inte slangen igen om det kommer med stenmjöl typ...och varför säljs "dräneringsgrus" av den dimensionen?
Vi ska bygga altan på ena sidan av huset och passar på att gräva upp någon halvmeter ut utanpå källarväggen på den sidan.
Tidigare ägare har täckt väggen med någon slags byggplast och lagt "markberedningsrör" vid bottenplattan visade det sig, tidigare anslutet till avloppsrör från huset men den anslutningen var numera en hög keramikskärvor...
Källaren kan ses som en krypgrund så inget boutrymme, har satt platon m kantlist och tänkte nu lägga dräneringsslang (Byggmaxvarianten) och fylla igen med singel i någon mån runt slangen.
Befintlig mark ända in mot plasten var väldigt sandig jord rätt full med rötter o stenar.
Följande råd förslag har jag fått från div förståsigpåare:
1) Grävarn: Dräneringsgrus 0/8 en halvmeter upp med markduk runt, fyll tillbaka med orginaljorden.
2) Granne som jobbar med dränering: Singel 16/22 el 16/32 ända upp till markytan, ingen markduk.
3) Grushandlarn: Hade inget naturgrus inne men tyckte jag kunde göra med 0/8 "dräneringsgrus"
Vad säger ni? Sätter inte slangen igen om det kommer med stenmjöl typ...och varför säljs "dräneringsgrus" av den dimensionen?
Då ska du få en 4e variant här.
Singel är onödigt , det går lika bra med makadam. 8-16 är ngt lättare att jobba med och dränerar fint.
Runt dränröret lägger du mak som viras in i markduk.
Fyll sen med mak ända upp närmast muren.
Kolla noga så att dränrören ligger i rätt fall och att de ligger djupt nog.
Singel är onödigt , det går lika bra med makadam. 8-16 är ngt lättare att jobba med och dränerar fint.
Runt dränröret lägger du mak som viras in i markduk.
Fyll sen med mak ända upp närmast muren.
Kolla noga så att dränrören ligger i rätt fall och att de ligger djupt nog.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
glöm detta med att göra ett macadamdike upp efter muren,när du dränerar runt huset så dränerar du för grundvattnet inte ytvattnet
renoverarn
renoverarn
Ok tack! Du fick sista ordet renoverarn så då blir det bara någon halvmeter med makadam
Är det något problem med att köra så smått som 4/8-makadam ? Dräneringsrörens springor är ju bara någon millimeter max 2. Det var nämligen den dimension jag får tag på just nu. Även om man kör 16/32 t ex kommer det väl ändå med en del mjöl om man inte tvättar den förstås...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Vira in slangen och en del av gruset i fiberduk så ökar du livslängden på din dränering.
å andra sidan ska ju fallet vara BORT från huset, och man vill ha hela grundmuren torr, även den övre delen?renoverarn skrev:
Eller tänker vi om varandra nu?
Tänk isodränskiva?
Jo fallet är ju självfallet (!) bort från huset, men jag antar att man menar att det är bättre att låta ytvattnet rinna bort längs ytan än att det sipprar ner genom makadamet längs väggen. Nej isodrän känns lite överdrivet i mitt fall, iaf inte aktuellt att isolera denna källare, fick räcka med "platon".
Jag pratar sommarstuga här så det är knappt överdelen är isolerad ens
Jag pratar sommarstuga här så det är knappt överdelen är isolerad ens
Redigerat:
Klicka här för att svara