10 866 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Rimligt pris på sprängsten?
Medlem
· Västra götalands län
· 49 inlägg
Hej
Har sett att det finns en del trådar på detta ämnet, men jag hittar ingen riktigt modern...
Jag har fått reda på att jag behöver spränga bort lite berg från min tomt för att kunna plana ut den. Har dessutom fått veta att grannen tvärs över vägen behöver massor med sprängsten.
Om man vill komma överens med grannen om en schysst deal, hur borde man fördela kostnaden?
Är det rimligt att grannen betalar transporten samt en liten peng per ton sten, eller är man sniken om man tar betalt för stenen över huvud taget?!
//Andreas
Har sett att det finns en del trådar på detta ämnet, men jag hittar ingen riktigt modern...
Jag har fått reda på att jag behöver spränga bort lite berg från min tomt för att kunna plana ut den. Har dessutom fått veta att grannen tvärs över vägen behöver massor med sprängsten.
Om man vill komma överens med grannen om en schysst deal, hur borde man fördela kostnaden?
Är det rimligt att grannen betalar transporten samt en liten peng per ton sten, eller är man sniken om man tar betalt för stenen över huvud taget?!
//Andreas
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Håller nog med, fixar han transporten iväg från din tomt så borde du nog vara nöjd med det. En dumpers+grävare är ingen billig historia...
Medlem
· Västra götalands län
· 49 inlägg
Tack för dom snabba svaren 
//Andreas
//Andreas
Har erfarenhet av just ditt fall. Jag har precis sprängt på tomten och annonserade ut sprängmassorna på Blocket, gratis mot avhämtning. Jag hade turen att hitta en kille som behövde 700 kbm berg! Jag kollade med Ballast som är det företag med stenkross som ligger närmast (Haninge) hur mycket betalt jag kunde få och det rörde sig om 12 kr/ton vilket ger att jag skulle gå back ca 500 kr per lastbilslass om jag valde att sälja till dem... Kontentan blir att jag tycker du ska vara glad för att du slipper frakta bort sprängstenen och därmed inte ta betalt för dem.
Klicka här för att svara