Hej

Har sett att det finns en del trådar på detta ämnet, men jag hittar ingen riktigt modern...

Jag har fått reda på att jag behöver spränga bort lite berg från min tomt för att kunna plana ut den. Har dessutom fått veta att grannen tvärs över vägen behöver massor med sprängsten.

Om man vill komma överens med grannen om en schysst deal, hur borde man fördela kostnaden?

Är det rimligt att grannen betalar transporten samt en liten peng per ton sten, eller är man sniken om man tar betalt för stenen över huvud taget?!

//Andreas

Beror ju på hur "hungrig" han är på stenen. Du får ju en rätt ordentlig kostnad för att bli av med den annars.
Därför brukar jag rekommendera nollbud. Det blir ju ändå en besparing för dig

Håller nog med, fixar han transporten iväg från din tomt så borde du nog vara nöjd med det. En dumpers+grävare är ingen billig historia...

AXS
Bra sen när du behöver låna verktyg eller har en lite för vild fest.

Man ska inte snåla på bra grannar.

Tack för dom snabba svaren :)

//Andreas

zeus_axel skrev:
Bra sen när du behöver låna verktyg eller har en lite för vild fest.

Man ska inte snåla på bra grannar.
Det var dagens ord det.
Alltid bra att ha ett par extra händer att ropa på när det krisar med den balken som ska lyftas eller skivan man inte riktigt orkar hålla och skruva osv..

Har erfarenhet av just ditt fall. Jag har precis sprängt på tomten och annonserade ut sprängmassorna på Blocket, gratis mot avhämtning. Jag hade turen att hitta en kille som behövde 700 kbm berg! Jag kollade med Ballast som är det företag med stenkross som ligger närmast (Haninge) hur mycket betalt jag kunde få och det rörde sig om 12 kr/ton vilket ger att jag skulle gå back ca 500 kr per lastbilslass om jag valde att sälja till dem... Kontentan blir att jag tycker du ska vara glad för att du slipper frakta bort sprängstenen och därmed inte ta betalt för dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.