Vårt hus från 1890-talet har en torpargrund med väldigt mycket sågspån på marken (se bifogad bild). Spånlagrets tjocklek varierar mellan 10 och 30-40 cm och täcker större delen av grundutrymmet. Spånet har legat där sen början på 1950-talet (minst), då golven sist var öppnade. När man gräver i spånlagret är de nedersta 5 centimetrarna fuktiga, men spånet ovanpå är torrt och "friskt". Bjälkar och blindbotten likaså.

Är det någon som har erfarenhet av liknande grunder? Vad ska vi göra? Städa grunden och fylla med leca/sand/grus, eller kan vi låta det vara? Det har fungerat i 60 år utan problem; ingen dålig lukt eller dylikt letar sig upp i huset (även om det luktar gammal källare i själva grunden).

Tacksam för svar!

• P1010347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Er hus måste stå väldigt väldränerat! Finns ingen ventialtion in i grunden? Om jag tyder bilderna rätt så ser man alltså undersidan av golvet där? Är inte golven kalla på vintern?
Jag skulle köpa (1500 pix ) eller hyra en spånsug, suga ut allt spån. Ta bort allt organiskt material från marker, typ de cm med nermultnat sågspån, fylla på med 15 cm tvättad singel, lägga åldersbeständig plast och fylla på med lecakulor hela vägen upp till golvet. En herrgård i närheten av där vi bor har renoverat säker 10 torp de senaste åren med motsvarande modell. En del säger att lecakulorna kan binda fukt, men jag tror nog att ni har samma sak idag med sågspånet och eftersom det har fungerat borde lecakulorna också göra det.
Alternativet är annars att göra en riktig torpargrund med bra ventilation och blindbotten.

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Ja huset står ganska väldränerat, på stenbunden åkerjord (morän) och med ett djupt dike som går längs med ena långsidan, 1-2 m från huset. Grunden är "naturligt ventilerad" idag med de glipor som är mellan granitblocken, ca en per meter.

Det du ser på bilderna är undersidan på blindbotten. Ovanför denna finns 15 cm isolering i bjälklaget, mineralull och/eller spån beroende på rum. Därovanpå är det 4 cm plankgolv, så särskilt golvkallt är det inte. Antar dock att en del värme läckt ut denna väg och hållit grunden varm och torr. :)

Jag har själv funderat på att ta bort spånet och lägga lecakulor i dess ställe, men lämna 20-30 cm luft mellan leca och blindbotten. Detta skulle motsvara dagens lösning (som ju faktiskt tycks fungera) men med oorganiskt material istället. Eller är detta bara onödigt, bättre att ha jord/sand i ytskiktet och 40-50 cm luft? Någon plastläggning är nog inte aktuell, då det finns stora stenar här och var och en del av dessa bär upp någon bjälke.

Ok, då finns det en blindbotten, då är lecakulor inget alternativ.
Ta bort sågspånet som ligger på marken, plus allt annat organiskt material. Lägg på plast, det är bara att skära upp runt stenar och göra som en liten kappa upp på stenarna (har funkat för mig iaf). Se till att täta blindbotten där spånet har läkt ut så det inte kommer ut något nytt. Sen skulle jag inte göra något mer :)

Då är vi inne på samma linje, göra så lite som möjligt... :)

Angående att täta blindbotten: den är nog tät som den är, det spån som ligger på marken kan omöjligen ha läckt ut utan har snarare lagts där med vilje en gång i tiden.

Kan nämnas att vi ska riva upp golven i alla rum hur som helst för att byta isolering, slipa de plankgolv som ska vara kvar samt lägga golvvärme+klinkers i några rum. Det är alltså möjligt att komma åt utrymmet ovanifrån om det behövs...

Det kommer sluta med att förutsättningarna för hur det nu ser ut kommer att ändras. Dvs att det förmodligen blir sämre än vad det har varit i grunden.

raveper skrev:
Det kommer sluta med att förutsättningarna för hur det nu ser ut kommer att ändras. Dvs att det förmodligen blir sämre än vad det har varit i grunden.
Hur menar du; att det förändras ifall jag isolerar om golven så mindre värme läcker ut, eller att det förändras om jag tar bort sågspånet från marken? Vad är isåfall ditt råd?

Larsssss skrev:
Hur menar du; att det förändras ifall jag isolerar om golven så mindre värme läcker ut, eller att det förändras om jag tar bort sågspånet från marken? Vad är isåfall ditt råd?
Det han försöker säga är nog att har du inga problem nu så låt det vara som det är helt enkelt. :)

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Det är ju precis det man vill höra, snål som man är... :) Vill bara inte lägga om samtliga golv inne, bo något år och sedan upptäcka att jag måste gräva ut grunden i alla fall, när jag kunde ha gjort det uppifrån mycket enklare när golven ändå var borttagna.

Ingen som har samma fenomen i sin grund, hur mycket organiskt material som helst och allt tycks vara frid och fröjd?

Om du byter dina golv och tilläggsisolerar kommer du få ett annat klimat, en kallare grund (så vida inte golvvärmen läcker ner värme i din grund) vilket resulterar i högre luftfuktighet som i sin tur kan leda till ökad mikrobiell aktivitet.
Det luktar bara gammal källare! Och vad tror du det är. En frisk källare luktar ingenting.
Då det pratas om källarlukt eller jordlukt är det oftast lukt av mikrobiell aktivitet dvs mögel,rötsvampar eller bakterier.

Ska du ta upp golven och isolera om då lär förutsättningarna ändras i grunden,, om det nu är en del golv som bara är isolerade med sågspån. Eller om du ändrar tjockleken på isoleringen. Det kommer inte läcka ner lika mycket värme ovanifrån. Om så är fallet skulle jag för att vara på den säkra sidan när du ändå har golven uppe så skulle jag i alla fall ta bort allt sågspån plus eventuellt multnat spån och sen lägga plast.

Ok, källarlukt är inget positivt, men har det inte hänt värre saker på 60 år så får man väl vara glad för det?

Nu när ni vet att golven ska läggas om, vilket råd är då bäst? Är det aktuellt att fylla med leca trots allt?

Jag skulle inte fylla grunden med leca eller liknande, kommer du behöva ändra något i framtiden så är grunden "fylld". Bättre att se till att du har en ordentlig inspektionlucka, dra ner el när du redan har golven uppe och kan röra dig fritt. När jag lade om golven hemma satte jag upp lampor nere i grunden och satte dit ett 220 uttag, skojar du det har räddat mig många gånger! plus att det är så mycket enklare än att krypa runt med en ficklampa!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.