22 545 läst ·
28 svar
23k läst
28 svar
Dubbel Isodrän ?
Sida 1 av 2
Skulle vilja ha lite råd och tips gällande att ha dubbla isodränskivor vid isolering av källarvägg vid omdränering. Enkelskiva är 10cm tjock, dubbla blir ju 20 cm.
Förstår att det blir bättre och varmare.
Men hur mycket bättre blir det? Vilka för och nackdelar finns?
Kan det vara värt en merkostnad på ca 21000 kr?
Förstår att det blir bättre och varmare.
Men hur mycket bättre blir det? Vilka för och nackdelar finns?
Kan det vara värt en merkostnad på ca 21000 kr?
Vad har du i källaren innanför väggen, bara svalt förråd eller fullt uppvärmt bostadsrum? (varmt rum => större anledning till tjock isolering)
Är det en sockel ovanför markytan med mkt sämre isolering? (minskar marginalnyttan av tjock isolering under mark - värmen kommer bara smita ut genom sockeln istället)
Är det en sockel ovanför markytan med mkt sämre isolering? (minskar marginalnyttan av tjock isolering under mark - värmen kommer bara smita ut genom sockeln istället)
Du kan väl använda vanlig EPS/XPS-isolering (frigolit) som inre lager & Isodrän som yttre lager?
=Samma isolerförmåga, lägre pris.
-Som dräneringen så bör det väl räcka med den yttre skivan av Isodrän...
=Samma isolerförmåga, lägre pris.
-Som dräneringen så bör det väl räcka med den yttre skivan av Isodrän...
Jag tror dom grundskivor som finns i eps har bättre värden än isodrän då den är så öppen. Kolla in sundolitt. Dom har en skiva som har spår för vattnet och en duk på utsidan för separation av jord och lera. Den kanske motsvarar två lager isodrän.
Detta har diskuterats innan (vanlig cellplast i kombination med isodrän)
"Jag pratade med min fackman i skaraborg som säger att man inte skall göra så, förklaringen är att det blir ett kallras, eftersom vattnet stannar i frigoliten vilket gör den riktigt kall vintertid och då får isodränskivan ingen effekt. Att sätta tvärtom, frigolit först och sedan isodrän är sämnre ändå, då får man in fukten i väggen istället.
Vill man ha mer isolering så får man sätta fler lager med isodränskivan ist sade han."
(http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15990-tillverkare-av-skivor-typ-isodraen-2.html)
"Jag pratade med min fackman i skaraborg som säger att man inte skall göra så, förklaringen är att det blir ett kallras, eftersom vattnet stannar i frigoliten vilket gör den riktigt kall vintertid och då får isodränskivan ingen effekt. Att sätta tvärtom, frigolit först och sedan isodrän är sämnre ändå, då får man in fukten i väggen istället.
Vill man ha mer isolering så får man sätta fler lager med isodränskivan ist sade han."
(http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15990-tillverkare-av-skivor-typ-isodraen-2.html)
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Isodrän eller pordrän är vattengenomsläpplig dels för att släppa ner vatten som kommer utifrån/ovanifrån, men framför allt för att kunna släppa ut vattenånga ur källarväggen. Väggen andas alltså både på in och utsida. Den blir dessutom varm eftersom man har tjock isolering på utsidan. Detta gör att man får ett bättre inomhusklimat. För att andningen utåt skall fungera behöver vattenångan kondensera någonstans i isoleringen, och med dubbla skivor kondenserar den längre ut i isoleringen och källarväggen kan torka ännu bättre. Detta är sannolikt anledningen till att man nu rekommenderar dubbla skivor (200mm). Dvs har du (som jag) en grundsula som suger mycket vatten ur marken så är det nog värt att gå på dubbla skivor för att få extra uttorkning. Jag har halva källarväggen ovan mark, så isoleringen kommer jag få full valuta av först när jag isolerar ovan mark också (då med cellplast).
Att kombinera vanlig cellplast med isodrän/pordrän är inte så lyckat, varesig man sätter den innanför (stänger in fukt i väggen) eller utanpå (cellplast blir fuktig utifrån och fukt inifrån kan inte kondensera som den skall). I många år har man använt enkelt lager isodrän/pordrän och det verkar ju inte ha fungerat jättedåligt, men nu rekommenderar man alltså 2 lager.
Att kombinera vanlig cellplast med isodrän/pordrän är inte så lyckat, varesig man sätter den innanför (stänger in fukt i väggen) eller utanpå (cellplast blir fuktig utifrån och fukt inifrån kan inte kondensera som den skall). I många år har man använt enkelt lager isodrän/pordrän och det verkar ju inte ha fungerat jättedåligt, men nu rekommenderar man alltså 2 lager.
En följdfråga blir ju då hur det är med platonmatta (innerst) + cellplastisolering, som man ju ser på många ställen. Det borde få precis samma effekt med att fuktig cellplast blir kall på vintern och inte har någon vidare isolerande effekt?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
I teorin borde platon vara sämre ur uttorkningssynpunkt eftersom fukten inte har någon möjlighet att ta sig förbi mattan och kondensera ut i marken. Platonmattan är på den varma sidan så där kondenserar ju ingen fukt. Ur isoleringssynpunkt så isolerar säkert fuktig cellplast hyffsat också. Bättre än jord i alla fall. Den största skillnaden tror jag är att väggen har större möjlighet att göra sig av med fukt med pordrän/isodrän. Om det skulle vara så att det blev någon sorts ventilation/ luftcirkulation bakom platonmattan så borde ju det också försämra isoleringen eftersom luftspalten är närmast väggen. I teorin alltså.... Hur det fungerar i praktiken har jag ingen aning om 
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Håller med den andre Magnus.
För övrigt, att kombinera XPS och Isodrän känns som en ekonomisk tankevurpa.
Isodrän har tre funktioner med avseende på fukt som man betalar dyrt för - den är dränerande (stoppar inkommade vatten i vätskefas mha gravitationen), kapillärbrytande och den är starkt diffusionsöppen (för ut vatten i ångfas).
XPS har två funktioner med avseende på fukt - den är i princip diffusionstät och kapillärbrytande.
Om man nu sätter XPS skivan INNANFÖR Isodränskivan så kan väggen knappt andas utåt och då tappar man ju poängen med att ha en dyr utanpåliggande Isodränskiva som är diffusionsöppen. q(;^
p Då kan man lika gärna sätta 2 x XPS istället som stoppar utifrån kommande vatten minst lika bra som Isodrän. Helst då utanpå en platon så det åtminstone kan bli någon diffusion (andning utåt) närmast väggen.
Om man istället sätter XPS skivan UTANFÖR Isodränskivan får man visserligen en begränsad diffusion genom den inre Isodränskivan och ut till XPS skivan (där det tar stopp) medan man tappar poängerna med de dränerande och kapillärbrytande funktionerna mot utifrån kommande vatten hos Isodränskivan. q(;^
p Då är det nog mer kostnadseffektivt att lika gärna byta ut den inre Isodränskivan mot en platonmatta som tillåter viss diffusion och dränering mot utgående fukt.
Hur man än vänder på mackan blir XPS och Isodrän ett dåligt äktenskap och antagligen dyrt (i förhållande till vad man får).
Jag tror man ska gå antingen på 2 x Isodrän eller budgetlösningen med sämre diffusion, 2 x XPS utanpå platon.
För övrigt, att kombinera XPS och Isodrän känns som en ekonomisk tankevurpa.
Isodrän har tre funktioner med avseende på fukt som man betalar dyrt för - den är dränerande (stoppar inkommade vatten i vätskefas mha gravitationen), kapillärbrytande och den är starkt diffusionsöppen (för ut vatten i ångfas).
XPS har två funktioner med avseende på fukt - den är i princip diffusionstät och kapillärbrytande.
Om man nu sätter XPS skivan INNANFÖR Isodränskivan så kan väggen knappt andas utåt och då tappar man ju poängen med att ha en dyr utanpåliggande Isodränskiva som är diffusionsöppen. q(;^
Om man istället sätter XPS skivan UTANFÖR Isodränskivan får man visserligen en begränsad diffusion genom den inre Isodränskivan och ut till XPS skivan (där det tar stopp) medan man tappar poängerna med de dränerande och kapillärbrytande funktionerna mot utifrån kommande vatten hos Isodränskivan. q(;^
Hur man än vänder på mackan blir XPS och Isodrän ett dåligt äktenskap och antagligen dyrt (i förhållande till vad man får).
Jag tror man ska gå antingen på 2 x Isodrän eller budgetlösningen med sämre diffusion, 2 x XPS utanpå platon.
Redigerat:
Tack för era svar.
Vi använder källaren som boutrymme dock ej sovutrymme.
2 värmepumpar på ca 140 kvm yta.
Ca 0,5 m vägg över mark, lättbetong.
Tror på endast isodrän inga kombinationer.
Frågan är bara om det är värt 21000kr extra med ett lager extra.
21000kr är ju ganska mycket pengar.
Vi använder källaren som boutrymme dock ej sovutrymme.
2 värmepumpar på ca 140 kvm yta.
Ca 0,5 m vägg över mark, lättbetong.
Tror på endast isodrän inga kombinationer.
Frågan är bara om det är värt 21000kr extra med ett lager extra.
21000kr är ju ganska mycket pengar.
Jag är i en likannde sits, och lutar mer och mer åt dubbla skivor. Jag resonerar som så att 21 tkr är billigt i jämförelse med om det inte blir bra... Men jag har inte bestämt än heller.Janneman skrev:
Var har du tänkt köpa skivorna, såg att du också bor i V:a götaland...
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Om det är värt det får du aldrig veta. Oavsett vad du väljer så vet du inte hur det hade blivit med det andra alternativet. Du kan nog räkna att det håller länge, så extrakostnaden blir inte så stor över tiden, om det nu är någon tröst. De rekommenderar som sagt dubbla skivor nu för tiden, men dyrt är det.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Om man bara ser till ökat u-värde tar det ju många år innan de pengarna är igentjänade. Men man får nog utöver den ökade isoleringen väga in värdet av en större diffusionskraft (utflyttad kondenspunkt) med två lager än med ett lager.
I Isodräns instruktion står tex: "Vid behov av förstärkt uttorkning p.g.a. större invändiga fuktskador samt fuktupptagning i sulor, rekommenderas 165-200 mm isolering"
Jag valde 2 lager främst eftersom vi har lättbetong vilket ju är starkt kapillärsugande om det har eller skulle komma i kontakt med vatten (vilket det förövrigt också hade gjort tack vare en skada på utv puts).
Ska man ha platon tillsammans med isodrän så skall platonmattan vara ytterst. Då stännger den för allt vatten och fukt som kommer från marken och isodränskivan behöver bara arbeta med väggens fukt. Det är en bra metod om man har påtryckande vatten från berg eller sluttnings tomt.