Mikael_L skrev:
Du kan så gott som 100% säkert räkna med att ett suterränghus är dyrare att bygga än ett tvåvånings, ifall det rör sig om ungefär samma mängd att fylla i ena fallet som att schakta bort i andra fallet.

Skulle tomten vara helt perfekt för suterränghus så skulle det kanske kunna närma sig jämt lopp kostnadsmässigt.
Eller tja, bygger ni stenhus istället för trähus lutar ekvationen med lite mindre fördel till tvåplanshuset.
Okej, inte bra.
Anledningen till att suterränghus blir dyrare är just schaktningen, inget annat?

Det verkar finnas möjlighet att bygga etagehus också, det är väl typ som ett enplans med en "halvtrappa" upp?

Mikael_L
Det är både schaktning, dränering och murning som fördyrar.

Pga av murningen så la jag in brasklappen om stenhus.

Mikael_L skrev:
Det är både schaktning, dränering och murning som fördyrar.

Pga av murningen så la jag in brasklappen om stenhus.

Okej, med murning så menar du murning vid "slänten" på vardera sida av huset?
Man kan väl annars helt enkelt så gräs där om det inte är alltför brant och man vill hålla nere kostnaderna tänker jag.

Mikael_L
Den del av huset som står under jord måste ju muras eller gjutas i betong, det kan ju inte vara en trästomme under mark. Mur och gjutjobb kostar mer än att snickra upp en träregelstomme.

Sluttningshus av samma storlek som "vanliga" hus 1,5 eller 2-plans är som regel alltid dyrare pga markarbeten som tillkommer. Jag har aldrig stött på den omvända situationen i alla fall...

Sen beror det ju väldigt mycket på hur mycket eller lite sluttningen på tomten är, vilken typ av mark det är där osv.

Det finns lösningar på icke-sluttningshus med viss inbyggd nivåskillnad också. En variant är t ex: http://www.gotenehus.se/hus-villa/tjarno.html

Okej, sluttningshus verkar dyrare med andra ord!
Inte mkt att göra åt för vår del tyvärr =(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.