Har fått intrycket av att man kan fästa och skarva EPS plattorna med fogskum i stället för hullingar. Vad säger gudarna?

Vad är det du bygger och vad är det som ska skarvas?

Det är isoleringen till plattan i garaget jag har i åtanke.

• Gilla
FreddeTsson
  • Laddar…
När du ska fästa en platta ovanpå en annan finns det ingen anledning att inte använda hullingspjuten. Det blir bara krångligare om du börjar trixa med fogskum där. Men för att skarva i sidled, eller fylla igen glipor funkar det utmärkt med fogskum.

OK, då blir det spjut och en flaska skum. Den lär gå åt till fönster och dörr om den inte behövs till plattan.

Tackar för svaren!

Jag är av samma uppfattning. Man "spikar" plattorna och sen tar man och skummar vareviga skarv och spricka. Har funkat på både vanlig och SKB

mats_o skrev:
Jag är av samma uppfattning. Man "spikar" plattorna och sen tar man och skummar vareviga skarv och spricka. Har funkat på både vanlig och SKB
Inte behöver du skumma precis alla skarvar. Bara dem där du missat, så det är sisådär en cm glipa eller mer.

Har man falsad EPS så behövs varken eller, när man lägger på armeringen så ligger skivorna kvar (även om det blåser). Betong rinner inte under så skivorna flyter upp. Inte ens en cm behöver man skumma.

Det är min erfarenhet efter ca 730 m2 platta, pappsen var betongarbetare och likaså grannen och de klagade aldrig på isoleringen skulle vara oskummad eller ospikad.

Protte

Mikael_L
Jag satt hullingar i all cellplast.
Och avslutade med att skumma alla större hål, framförallt där jag skurit för avlopp och liknande, men även där jag missat att få ihop skivorna ordentligt.
Jag satt nog lite skum i springor ner till centimetern, better be safe than sorry. :)
Det hade kanske inte behövts, men hade isoleringen flutit upp under gjutningen hade jag ångrat att jag inte lagt ett lager med skum över hela cellplastytan, typ. :x

Men är man noga när man lägger skivor blir det verkligen inte speciellt mycket springor.

Är man sen också duktig att lägga betong först ovanpå skivorna innan man fyller runt om i voter och sånt så trycker ju betongen ner skivan rätt duktigt.

Undrar hur många plattor man ska göra innan man har kommit förbi gjutarfrossan?
Jag skulle garanterat ha gjutarfrossa idag om det var gjutning imorgon, trots två plattor.
Protte, räcker 730 kvm ? ;)

Redigerat:
Låter som jag är inne på rätt spår. Får se hur det ser ut när jag lagt ut kanter mm om det behöver skummas. Om två veckor vet jag. :)

Mikael_L skrev:
J
Undrar hur många plattor man ska göra innan man har kommit förbi gjutarfrossan?
Jag skulle garanterat ha gjutarfrossa idag om det var gjutning imorgon, trots två plattor.
Protte, räcker 730 kvm ? ;)

Betongfrossa är inte säkert att det nånsin går över, grannen som har hållit på hela sitt yrkesverksamma liv beskrev det som att vissa blev nervösa och skrek och ropade när betongbilen backade in, jag får ganska mycket adrenalin då bilen kommer och kan bli lite högljudd.

730 m2 ? vad skrev jag i den andra tråden? sedan gjöt vi ju 2 golv hos svärfar så då är vi uppe på 14 plattor, och 800 m2.

Protte

Haha! Är det betongfrossa? Undrade vad man menade med det, jag upplevde aldrig någon frossa när jag gjöt platta senast, men när regnet kom strax före stålslipningen då blev det adrenalinkick för att få på regnskydd...

Mina skivor limmade jag mot varandra med 4-5 st "kluttar" och tryckte fast med 4 tum spik så att de ej rörde sig i sidled. Lite fogskum vid golvbrunnen bara. Fungerade alldeles utmärkt, spikarna med plasthullingar använder tydligen ingen av de gamla "gjutarrävarna" som jag har pratat med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.