Hej!
Är i gång med sommar projekt just nu, vi ska ordna till våran källare, isolera och göra ett rum till barnen att bo i.
dock så hade vi tänkt att börja ute och lägga på isodrän för att isolera utifrån.

just nu har vi lite problem när snösmälltningen är som starkast så kryper det in fukt i källaren.
det sitter en äldre platon matta på husets källarvägg, som gjordes av förra ägaren, för säkert 10-15 år sedan, dräneringen fungerar bra, det rinner vatten till en brunn längre bort när det trycker på med snösmälltning, men den har några år på nacken.

frågan är om jag kan låta platon mattan vara kvar längst in mot huset och fästa isodränskivan(isolering) över denna?

dräneringsrören kanske kan vara som dom är när det verka fungera eller vad tror ni?

tackar för svar//Nikke

Om du ska behålla platonmattan vilket jag tycker du ska där den är hel så behöver du inte isodrän utan vanlig EPS med tillräcklig densitet.
Fukten som du haft på insidan av väggen kan bero på kondensering och detta testar du med plast som du tejpar på väggen tätt då ser du om fukten kommer under plasten

Hej igen!
skickade ett liknande mail till isodrän och frågade om hur deras produkt fungerade med en platon matta innanför...
här är svaret:
"Hejsan

Angående platonmattan, den måste bort om du ska använda Isodrän-systemet. De förhindrar uttorkningen av konstruktionen. Isodrän-skivan ska sitta direkt mot väggen utan några tätskikt(grundmursmattor, asfaltsskikt mm.) i mellan, se våran arbetsinstruktion.
Det går att kombinerar en grundmursmatta med Isodrän-skivan men då måste grundmursmattan sitta utanför Isodrän-skivan och då med ”knopparna” ut mot marken med en nålfilt utanpå den. Det är ett vanligt förfarande i fjällen och på platser där det kommer mycket markvatten på tex våren vid snösmältning.
Om dräneringsrören ligger på rätt nivå och är i ett bra skick så kanske är det inte nödvändigt att byta ut dem men det är en sån liten kostnad i sammanhanget att byta ut dem så jag brukar rekommendera att byta ut dem för då vet man att de är helt i sin ordning och ligger där de ska osv."

jag tror också det är tillräckligt med det som finns, men vi planerar att isolera inifrån i källararen för att göra ett rum som vi kan ha som boende åt barnen i framtiden, det jag förstått så ska man isolera utifrån för att få rätt fuktvandring genom väggarna. Det är syftet till den nya uppgrävningen...

eller tänker vi fel?

//Nikke

Det vore intressant att veta VAR fukten som kommer vid snösmältning uppstår, är det en bit upppå väggen (otät platon), är det på väggen längst ner vid golvet (kan vara att dräneringen visserligen fungerar men inte ligger djupt nog), eller är det på själva golvet (dåligt kapillärbrytande skikt under plattan).

vi har en tomt som ligger ganska flackt på en åker bit med fall förbi huset, det som händer är att det trycker på uppifrån och rinner ner mot väggen dom timmarna det är som störst tryck, detta ordnar vi till nu med bättre fall o.s.v.
vi har fukt längst ner mot vägg/golv regionen på den sidan som tar emot vattenmassorna.... huset är byggt -37 så jag tror inte det finns jätte mycket kapilärbrytande matrial under plattan i källaren, men det fuktar inte något där. utan vad vi har märkt där golv/vägg möts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.