Vi har rivit ur tvättstugan i vårt hus byggt -46 och tillbyggt okänt år men troligen sent 60 eller början 70. Tillbygget är gjort i slänt vilket ger ett källarliknande utrymme, det mesta av väggarna är betonghålsten fram till där trähuset tar vid. Nu när vi rivit ur allting hittar vi inga som helst tendenser till fukt nånstans och eftersom en del av tvättstugan har varit en isolerad bastu borde det funnits spår bakom som visat prov på vad som hänt under åren, men ingenting.

En överraskning var att när vi knackade på putsen och lite som var löst ramlade bort, så visade sig nån bandpastaliknande ihopsnodd ull bakom och den har jag fått svar på här bör vara Träullit.

Förra ägaren köpte det 2006, men ägaren före dess bor bara ett par hus bort och gjorde väldigt mycket åt fastigheten under den tid de ägde det 1998-2006. Bland annat dräneringen. Det som grävdes upp runt den här väggen var gamla tegelskärvor, men nu är dräneringen modernt utförd med singel och platonmattor bland annat.

Det vi ska göra nu är ett modernt badrum. Vad ska vi göra åt väggarna innan vi släpper in våtrumsteknikern/plattsättaren? Den plattsättaren vi anlitar är erkänt duktig och jag diskuterar givetvis med honom i den här frågan så att jag får hans behov tillgodosedda, men det som finns bakom där hans tekink börjar måste jag ta reda på mer om.

Vad säger ni?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.