Hej
Kan man fortfarande få fuktgenomslag efter dränering med isodränskivor i tex hörnen på källaren(man ser fukten både i vägg och golv ca 0,5m2 stort).
Jag har nämligen märkt att så är fallet på 2 utav mina hörn i min källare, detta efter att det regnat en heldag.
Kan man förvänta sig detta eller har de gjort något fel när de stoppat ner dräneringen, tex dräneringsröret som skall ligga under nivån för sulan ?
MVH
/P
Kan man fortfarande få fuktgenomslag efter dränering med isodränskivor i tex hörnen på källaren(man ser fukten både i vägg och golv ca 0,5m2 stort).
Jag har nämligen märkt att så är fallet på 2 utav mina hörn i min källare, detta efter att det regnat en heldag.
Kan man förvänta sig detta eller har de gjort något fel när de stoppat ner dräneringen, tex dräneringsröret som skall ligga under nivån för sulan ?
MVH
/P
Normalt ska en väl gjord dränering hindra detta. Hur länge sedan är det dräneringen gjordes? Att torka ut en vägg kan ibland ta relativt lång tid och även ett litet fukttillskott kan första tiden ibland generera fuktfläckar. Du har inga stuprör anslutna till dräneringen hoppas jag? Har du något ytvatten som i samband med regnfall letar sig ner vid yttervägg?
Dräneringen gjordes ca 2 år sedan. utav en firma. Anledningen till frågan är ju nu om de har misslyckats med dräneringsrören så att de inte lutar korrekt eller att de inte fått ner dem tillräckligt.
Har inte aktivt kollat av väggarna då de delvis har varit dålda av gillestugeväggar.
Men i och med att jag skall gräva ut källaren så har jag rivit bort allt gammalt skräp och har väggarna bara.
Inga stuprör till dräneringen de går separat.
Har heller inte kollat om ytvatten kommer ner vid ytter väggen.
Det du menar är då att man skulle när det regnar om man kan se om marken lutar mot det stället som är fuktigt eller nått sånt. ?
Kan man se på fukt fläcken hur den har uppkommit? jag tycker det ser ut som om det är mer fuktigt på golvet än väggen( kanske det då är markfukt ? ). Borde kanske ta en bild . Skall kolla om det går.
Har inte aktivt kollat av väggarna då de delvis har varit dålda av gillestugeväggar.
Men i och med att jag skall gräva ut källaren så har jag rivit bort allt gammalt skräp och har väggarna bara.
Inga stuprör till dräneringen de går separat.
Har heller inte kollat om ytvatten kommer ner vid ytter väggen.
Det du menar är då att man skulle när det regnar om man kan se om marken lutar mot det stället som är fuktigt eller nått sånt. ?
Kan man se på fukt fläcken hur den har uppkommit? jag tycker det ser ut som om det är mer fuktigt på golvet än väggen( kanske det då är markfukt ? ). Borde kanske ta en bild . Skall kolla om det går.
Jag har mögelpåväxt på en vägg trots dränering och isolering av vägg. Detta är ett ställe där rören ligger som djupast och närliggande källarutrymme på andra sidan en vägg har inte något mögelproblem. I det utrymmet är plattan isolerad. Min slutsats är att det trots dränering går upp fukt i vägg och platta som underifrån är oisolerade. I kombination med dålig ventilation av rummet ifråga räcker det uppenbarligen för att mögel ska trivas.
Ja, det kan mycket väl vara så att det material du har _under_ golvet och väggen är väldigt bra kapillärt sugande och drar åt sig fukt som en svamp - vilket därefter sugs upp av betongen i platta och vägg.
Vet inte om det hjälper men här är en bild iaf.
Misstänker att det är markfukt, men om någon annan har någon ide så är det bara att säga till.
Eftersom jag hade tänkt att bilaupp o isolera markplattan så undrar jag om man kan bli av med detta då ? Eller måste man göra nått utifrån eller räcker det med att försöka få in mycket kapilärbrytade material under och runt hörnet ?
/P
Misstänker att det är markfukt, men om någon annan har någon ide så är det bara att säga till.
Eftersom jag hade tänkt att bilaupp o isolera markplattan så undrar jag om man kan bli av med detta då ? Eller måste man göra nått utifrån eller räcker det med att försöka få in mycket kapilärbrytade material under och runt hörnet ?
/P
Vad består grundmuren av? I lättbetong kan tex sughöjden vara ordentlig hög om grundmuren är konstant i vatten. Även betonghålsten och leca kan suga ordentligt. Om dräneringen ligger på rätt höjd borde dock grundmuren stå torrare än så här. Undantagen är väl om grundmuren står på sand och man inte vågade förlägga dräneringen lägre eller om den står på blöt lera och av samma anledning inte vågade gräva djupare. Har du möjlighet att kolla vattennivån i dräneringen via någon spolbrunn eller liknande? Har du koll på grundvattennivån?
Det jag vet är att vi har lermark men att plattan åtminstonde har sand under sig. Jag vet inte vad sulan står på.
Eftersom det är -57 hus så användes någonsorts lättbetong(blåbetong), de är inte så himla mörka.
Dräneringen bör ligga under sulnivån för det är inte ett problem i vanliga fall.
Detta har bara uppstått vi kraftigt regnfall.
Jag skall kolla spolbrunnen. Det man skall se då att det bör vara en viss vatten nivå där i då eller ?
Om det inte finns nått vatten och man ser detta vad kan man dra för slutsats då ?
Jag har ingen bra koll på grundvatten nivån i området.
Kan tilläggas att jag kan ställa en kartong på betongplattan utan att den blir fuktig.
/P
Eftersom det är -57 hus så användes någonsorts lättbetong(blåbetong), de är inte så himla mörka.
Dräneringen bör ligga under sulnivån för det är inte ett problem i vanliga fall.
Detta har bara uppstått vi kraftigt regnfall.
Jag skall kolla spolbrunnen. Det man skall se då att det bör vara en viss vatten nivå där i då eller ?
Om det inte finns nått vatten och man ser detta vad kan man dra för slutsats då ?
Jag har ingen bra koll på grundvatten nivån i området.
Kan tilläggas att jag kan ställa en kartong på betongplattan utan att den blir fuktig.
/P
Är det vatten i inspektionsbrunnen till dräneringen är det något väldigt knas med dräneringen. Där ska inte finnas något stillastående vatten.
Du säger att detta sker vid regn. Det kan väl vara en bra ide att se över hur ytvatten och takavvattning ser ut....
Det ser också ut som att det är tjära på väggen invändigt. Det tror jag inte gör saken bättre i detta fall. Ventilation + en vägg som andas så mycket som möjligt måste vara rätt melodi.
Du säger att detta sker vid regn. Det kan väl vara en bra ide att se över hur ytvatten och takavvattning ser ut....
Det ser också ut som att det är tjära på väggen invändigt. Det tror jag inte gör saken bättre i detta fall. Ventilation + en vägg som andas så mycket som möjligt måste vara rätt melodi.
Jopp tjäran skall bort, utvändigt är den borta.
Planen är putsad vägg med isolerat golv med golvärme o klinkers..
Vill gärna ha kollat av detta innan man börjar att pyssla med att gräva osv så att man vet vad man skall kolla o göra.
Samt skall även kolla hur ytvattnet rinner.. Kan ju vara så att det inte är någon bra lutning dvs. det lutar in mot väggen på vissa ställen.
Har nämligen ett lager gårdsgrus men leran under har jag ingen koll på hur den lutar.
/P
Planen är putsad vägg med isolerat golv med golvärme o klinkers..
Vill gärna ha kollat av detta innan man börjar att pyssla med att gräva osv så att man vet vad man skall kolla o göra.
Samt skall även kolla hur ytvattnet rinner.. Kan ju vara så att det inte är någon bra lutning dvs. det lutar in mot väggen på vissa ställen.
Har nämligen ett lager gårdsgrus men leran under har jag ingen koll på hur den lutar.
/P
Lättbetong tillhör väl ett av de material med störst stighöjd, om fuktgenomslagen dessutom sker i samband med regnväder kan det väl vara en fråga om en icke optimal dränering, otillräcklig bortforsling av ytvatten, höjd grundvattennivå eller en kombination av samtliga och säkert några fler orsaker.
Tänk på att stillastående vatten i dräneringen kan vara både tecken på något konstigt med dräneringen samt en hög grundvattennivå. Vattnet måste ta vägen någonstans. Om du inte har vatten i din spolbrunn men väggen ändå är ordentligt blöt kan det vara tecken på fel lutning på dräneringsrören alt stopp någonstans.
Tänk på att stillastående vatten i dräneringen kan vara både tecken på något konstigt med dräneringen samt en hög grundvattennivå. Vattnet måste ta vägen någonstans. Om du inte har vatten i din spolbrunn men väggen ändå är ordentligt blöt kan det vara tecken på fel lutning på dräneringsrören alt stopp någonstans.
Om det syns först när det regnat då är det knappast markfukt som är dit problem, tycker jag.parper skrev:
Markfukt är den vanliga fukthalten i en jordlager som stannar kvar och alltid finns trots dräneringen. Fuktvandring orsakad av markfukt är oftast liten men konstant. Lerjord kan samla på sej mycket fukt, packat sand håller på mindre fukt. Grus ger fri väg men också samlingsplats för vatten i luftrum mellan stenar. Kanske gissa någon förklaring utifrån det?
Just nu är det mycket fukt i uteluften ... kan det vara otroligt mycket kondens som fäller ut på kallaste ställen ... just i hörn? Värm och vädra eller stäng och avfukta rummet och se om det upprepas vid nästa regnperiod.
Försök hålla innetemperatur ca 7 grader högre än utetemp om du väljer att värma. Då kan du i alla fall utesluta att det är kondens som är dit problem....
gaia
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden