Hej,

jag ska bygga en husgrund som består i stödmurar (gjuten sula och sedan leca-block). Därför ska jag gjuta fyra st 20 cm breda och 20 cm höga sulor (som blir 12 meter långa).

Hur många armeringsjärn ska jag lägga i och hur ska de ligga? Det ska stå en enplans sommarstuga på det hela sedan. Dimensionen antar jag ska vara 10 mm på järnen.

Jag har fått två bud.

1. Ett armeringsjärn i varje "hörn", dvs två våningar med två järn i varje.
  2. 3 järn i en våning

Hur göra?

Ju mer du lagger i desto starkare blir ju grunden. Det varierar ju pa hur stort hus du tankt bygga ovanpa och vilken sorts grund du har. Bada buden du fatt later rimliga for normala hus. Personligen lagger jag hellre i for mycket an for lite, sarskilt om jag hittar billigt/second hand jarn att anvanda.

Hej

Om du armerar med B-järn (som ser ut som ett "L") i hörnen så tänk på att de ska förläggas enligt bif skiss. Om du istället låter ett B-järn följa gjutningens innerhörn riskerar du att få sprickbildning. Jag hade laggt tre A- järn (raka längder) i överkant och tre i underkant. Dessutom hade jag lagt N-byglar (fyrkanter) runt om A-järnen. Skarvlängden bör vara minst 50 x diametern

mvh Wasa

• arm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent tekniskt ska du bara behöva underkantsarmering då det är där det uppstår dragkrafter. I överkant får du tryckkrafter som betongen klarar utan armering. Jag rekomenderar 12mm järn.

Tack alla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.