Tomas J skrev:
Ska gjuta plint till en bod på 3x10m, vilken dimension på gjutrör rekomenderas, 150 eller 200mm?
Stolpsko eller stolpjärn, spelar det någon roll?

Jag har en broschyr från skogindustrierna som heter Boden [länk]
och jag har följt deras tips på hur man märker ut hörnen med profiler och spänner snöre mellan dessa. Så detta är gjort och det ser jättebra ut och det blir nu lätt att få plintarna i rak linje.
Om jag fattat det hela rätt sen så gjuter man först en botten och stoppar ner armeringsjärn i den. När detta brunnit så ställer man dit papprören och vägar av dessa så de står rakt och sen fylla igen runt rören. Sen ska man alltså kapa rören i rätt höjd men hur gör man detta(och jag har ingen rotiationslaser att ta till) ? Det enda jag ser är att man spänner snöre men det är ju inte så lätt att väga av ett sådant med vattenpass, eller?
Eller så skaffar du justerbara stolpskor. Smidigt värre. Då räcker det med att grovjustera höjden på rören. Typ använda planka och vattenpass.
Jag byggde en bod med justerbaar stolpskor i hörnen. När det var gjutet och injusterat, så ställde jag dit övriga gjutrör och skruvade fast de fasta stolpskorna i regalrna och gjöt efteråt med järnen hängande i reglarna.

Redigerat:
Totem skrev:
Eller så skaffar du justerbara stolpskor. Smidigt värre. Då räcker det med att grovjustera höjden på rören. Typ använda planka och vattenpass.
Jag byggde en bod med justerbaar stolpskor i hörnen. När det var gjutet och injusterat, så ställde jag dit övriga gjutrör och skruvade fast de fasta stolpskorna i regalrna och gjöt efteråt med järnen hängande i reglarna.
Det lät ju väldigt enkelt, får testa det vid nästa gjutprojekt för nu har jag redan börja gjuta med vanliga stolpjärn.
Jag har nu gjutit en långsida och det diffade 5mm mellan högsta och lägsta plinten och det känns ju helt ok.
Jag gjöt de yttersta plintarna först och använde slangvattenpass för att väga in dessa och sen spännde jag snöre mellan dessa för att passa in de övriga. Tycker detta funkade utmärkt men vi får väl se om jag är lika nöjd när jag kollar det hela med vattenpass då jag reglat upp golvet:)

Jag brukar vara väldigt dålig på att avsluta trådar jag startat men tänkte bättra mig nu och vill då passa på att tacka alla som tagit sig tid att skriva i tråden, er hjälp är ovärdelig.

Nu är du ju redan igång men som du har märkt.
Slangvattenpasset är väldigt användbart när det gäller att väga av saker och ting.

Hittar du berg så grattis. Bättre grund kan man inte hitta. Borra några hål i berget. gärna lite vinklade utåt, sen i med järn och sätt ett 200 gjutrör runt, fyll med betong och var noga med att packa betongen. Är berget lite ojämt så kommer det att tryckas ut lagom med betong för att få det bra mot berget. Justerbara stolpskor i toppen är pricken över i.

Ska man gjuta på mjukare underlag så rekommderar jag varmt de justerbara och se då till att försöka hamna ungerfär mittpå dem i längd med din plint, Då kan man justera åt det håll som behövs om plinten rör sig

• Gilla
Blanca
  • Laddar…
mats_o skrev:
Hittar du berg så grattis. Bättre grund kan man inte hitta. Borra några hål i berget. gärna lite vinklade utåt, sen i med järn och sätt ett 200 gjutrör runt, fyll med betong och var noga med att packa betongen.
Måste det borras också om hålet är 50cm djupt eller djupare? Varför ?
Ska järnen sitta fast i berget eller räcker att de håller plinten på plats i sidled?

Som jag är lärd så borrar man alltid för att se till att plinten aldrig kan glida iväg åt något håll, detta oavsett djup
Därmed ska järnen ned i berget och sen upp i plinten så att de förbinds ordentligt. Helst gör man hålet lite tight och dunkar i järnen.

När man gör en plintgrund som borras fast i hällar/berggrunden, är man tvungen att göra helt rent under huset? Har sett att det pratats om justerbara stolpskor, är det ok att använda sig av även om det inte bara är ett uthus utan en utbyggnad av vanliga huset?

Det ska vara helt rent berg där man gjuter så man får ordentligt fäste. Resten av ytan behöver inte rengöras för gjutningens skull men det kan ju vara aktuellt ändå för att hålla fukt borta osv.
Det viktiga är ju att man inte lägger större belstning på skon än vad den är gjord för. Har man då ett tyngre hus får man helt enkelt skaffa kraftigare skor eller sätta dem tätare men visst går det att lösa även för hus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.