Blir brinntiden längre om man använder en "tombola".
Jag ska gjuta med grovbetong o mur o putsbruk!

Nej, det blir det inte.
Brinntiden regleras av hur mycket vatten du använder.
Men det blir lättare att blanda om du ska gjuta mycket...

mvh
Daniel

OK jag fick mej en funderare när jag såg en stor cementbil där trumman snurra hela tiden.
Vad är vitsen med trumman som snurrar.

Just i betongbilen är det väl för att hålla bruket "igång".
Hade man släppt ett lass bruk på ett vanligt lastbilsflak och kört ut till byggplatsen hade det börjat bränna alternativt runnit av bilen på vägen dit.
Gjuter själv en hel del hemma och använder min brocka flitigt.
Hade inte vart kul att blanda så mycket för hand, så det är väl värt investeringen.

//Daniel

OK innebär det att så länge det bruket är igåmg så brinner det!
Har jag uppfattat rätt.
Hasse

Näe. "Brinner" gör det när det torkar - liggandes stilla, eller hur man nu ska förklara.

Exempelvis - vi har gjutit stödmurar och platta på mark på jobbet under sommaren.
När betongbilen kommer snurrar baljan under hela resan dit och även under lossning.
Vid tillfällen kan chauffören även tillsätta vatten till blandningen om den börjar bli för torr.
Bruket bränner även här, men inte lika fort.

När den sen hamnar i formen och ligger still, efter vibrering och skurning tar bränningen fart.

Hoppas jag fattade din sista fråga rätt nu... Rätta mig gärna någon, om jag har fel.

//Daniel

OK tack för infon den hjälpte att rätta ut mina frågetecken.
Hasse

Betongbilen roterar för att inte betongen skall separeras under transport. Förr när man körde med såkallade baljbilar så sjönk stenarna till botten och vattnet flöt upp, med roterbil slipper man det. Betong brinner fast den roteras, därför kan man inte transportera den för långa sträckor speciellt om det är varmt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.