1 443 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vatten i krypgrunden
Köpte fritidshus med en mindre pool i krypgrunden. Huset står helt på berg och i en svacka samlas ytvattnet från tomten. Förra året grävde jag ur hela grunden på jord och ersatte med grus ssamt gjorde en stenkista utanför huset med en pump som tar bort vattnet som rinner in i grunden. Dock kvarstår problemet med att det är fuktigt.. Nu är frågan, jag har ingen större lust att sätta in en avfuktare då det inte blivit några problem på 40 år, dock har jag hört att några isolerat och plastat på ngt sätt kan någon ge mig tips som är up to date?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du kan alltså sätta plast som ett "badkar" nere på marken och fäst upp på insidan av kantbalken. Tejpa alla skarvarna. Så länge som denna plast vilar på ett dränerande material och inte översköljs med flödvatten så har du i stort sett eliminerat all fukt från marken. Då återstår "bara" problemet med att luften som kommer in i kattventilerna den här tiden på året är mycket fuktig. Men du har ändå kommit långt.
Som föregående säger plast .
Sedan har jag under plasten valt att markisolera med cellplast . Det blir då varmare under huset på sommaren då marken då annars kyler och då ökar luftfuktigheten . Är det varmare så blir luften torrare d^_^b
Isoleringen håller livet ut antar jagd^_^b det gör inte en dyr avfuktare q(;^
p
Isoleringen drar ingen ström heller d^_^b det gör avfuktare q(;^
p
och isolera är billigare d^_^b
Detta har jag valt att göra på vår villa med kryprumsgrund
Sedan har jag under plasten valt att markisolera med cellplast . Det blir då varmare under huset på sommaren då marken då annars kyler och då ökar luftfuktigheten . Är det varmare så blir luften torrare d^_^b
Isoleringen håller livet ut antar jagd^_^b det gör inte en dyr avfuktare q(;^
Isoleringen drar ingen ström heller d^_^b det gör avfuktare q(;^
och isolera är billigare d^_^b
Detta har jag valt att göra på vår villa med kryprumsgrund
Krattade på marken för att få det så plant som möjligt sedan var de ju halft spontade bara sätta i hop d^_^b
(Sådana där rosa skivor )
la två lager så det blev ca 10 cm tjockt och sedan plast och presenning över det . Presenning = över kurs men hade en över så
Är som ett golv på marken under huset nu
engångskostnad detta . en gång jort = Kostar inget mera d^_^b
(Sådana där rosa skivor )
la två lager så det blev ca 10 cm tjockt och sedan plast och presenning över det . Presenning = över kurs men hade en över så
Är som ett golv på marken under huset nu
engångskostnad detta . en gång jort = Kostar inget mera d^_^b
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden