3 650 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Någon som stampar betong numera?
Medlem
· Halland
· 4 548 inlägg
Som rubriken säger, stampar man betong numera eller hyr alla en vibbrostav? Vi snackar alltså friggebod 3x5 meter med platta, inte Burj Dubai. Förr i tiden tog man ju en regelbit och slog ut luftblåsorna men numera finns det visst modernare grejer.
Tycker ni det är orealistiskt att stampa en sådan platta? Sparar man mycket tid med stav när det är så litet gjutarbete?
/Anders
Tycker ni det är orealistiskt att stampa en sådan platta? Sparar man mycket tid med stav när det är så litet gjutarbete?
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 548 inlägg
Nej, jag gör betongen själv i en tombola, har en Jula på 165 liter så det bör gå bra. Räknade lite och kom fram till att det bör vara 1800-1900 liter och dessutom placerar jag friggan i bakgrunde så det är dåliga körförhålanden och då blir det svårt för bilen att back till. Dessutom kostar det för mycket med bil för så här små mängder.enSAM skrev:
Men jag får ta en tur runt byggvaruhusen och kolla vad en stav kostar att hyra.
/Anders
Har du inte väldigt långt till en betongstation så skulle jag köpa färdig.
Om du räknar på att du kan blanda en säck i taget så får du 60-70 liter betong. Den ska blandas i min 10 min vilket gör att du får ut max 5 satser i timmen. Det ger dig då 300-350 liter i timmen. Dvs 6-7 timmars blandade i sträck.
Jag vet vad min rygg skulle säga om det
Om du räknar på att du kan blanda en säck i taget så får du 60-70 liter betong. Den ska blandas i min 10 min vilket gör att du får ut max 5 satser i timmen. Det ger dig då 300-350 liter i timmen. Dvs 6-7 timmars blandade i sträck.
Jag vet vad min rygg skulle säga om det
Medlem
· Halland
· 4 548 inlägg
Mera macho att blanda själv...
.
Seriöst så kommer jag att 1) Shanghaja en kompis som hjälper till och 2) bygga en ränna av träpanel så man man tippa betongen rakt ner i formen. Annars får man ändå bygga en ränna för skottkärran. Åtkomligheten för personer utan fordon runt de ställen som friggan kan placeras på (exakt placering tänkte jag bestämma i samråd med grävaren) är utmärkt så jag räknar med att bara hälla i material i blandaren och så välta ut betongen i rännan. Fast visst är det ett stort jobb ändå
.
Men jag hyr i alla fall en betongstav....
/Anders
Seriöst så kommer jag att 1) Shanghaja en kompis som hjälper till och 2) bygga en ränna av träpanel så man man tippa betongen rakt ner i formen. Annars får man ändå bygga en ränna för skottkärran. Åtkomligheten för personer utan fordon runt de ställen som friggan kan placeras på (exakt placering tänkte jag bestämma i samråd med grävaren) är utmärkt så jag räknar med att bara hälla i material i blandaren och så välta ut betongen i rännan. Fast visst är det ett stort jobb ändå
Men jag hyr i alla fall en betongstav....
/Anders
Klicka här för att svara