Som rubriken säger, stampar man betong numera eller hyr alla en vibbrostav? Vi snackar alltså friggebod 3x5 meter med platta, inte Burj Dubai. Förr i tiden tog man ju en regelbit och slog ut luftblåsorna men numera finns det visst modernare grejer.

Tycker ni det är orealistiskt att stampa en sådan platta? Sparar man mycket tid med stav när det är så litet gjutarbete?

/Anders

Gjutning är inte mitt område inom mark. Men iallfall, de gånger jag använt stav har det varit bra.

Det går mycket smidigare med en vibrostav, framför allt blir resultatet bättre.

Ska du köpa betongen? Om, Googla på SKB betong, då behöver du ingen vibbro

enSAM skrev:
Ska du köpa betongen? Om, Googla på SKB betong, då behöver du ingen vibbro
Nej, jag gör betongen själv i en tombola, har en Jula på 165 liter så det bör gå bra. Räknade lite och kom fram till att det bör vara 1800-1900 liter och dessutom placerar jag friggan i bakgrunde så det är dåliga körförhålanden och då blir det svårt för bilen att back till. Dessutom kostar det för mycket med bil för så här små mängder.

Men jag får ta en tur runt byggvaruhusen och kolla vad en stav kostar att hyra.

/Anders

Hej
Åk till närmsta Cramo depå och hyr.Tror inte det kostar så många kronor.
Fredrik

Har du inte väldigt långt till en betongstation så skulle jag köpa färdig.
Om du räknar på att du kan blanda en säck i taget så får du 60-70 liter betong. Den ska blandas i min 10 min vilket gör att du får ut max 5 satser i timmen. Det ger dig då 300-350 liter i timmen. Dvs 6-7 timmars blandade i sträck.
Jag vet vad min rygg skulle säga om det ;)

Mera macho att blanda själv...:P.

Seriöst så kommer jag att 1) Shanghaja en kompis som hjälper till och 2) bygga en ränna av träpanel så man man tippa betongen rakt ner i formen. Annars får man ändå bygga en ränna för skottkärran. Åtkomligheten för personer utan fordon runt de ställen som friggan kan placeras på (exakt placering tänkte jag bestämma i samråd med grävaren) är utmärkt så jag räknar med att bara hälla i material i blandaren och så välta ut betongen i rännan. Fast visst är det ett stort jobb ändå :).

Men jag hyr i alla fall en betongstav....

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.