Jag har ett 1800-tals hus med timerstomme och utvändigt tilläggsisolering enligt skissen.
Grundmuren är i natursten.

Tidigare ägare har ställt markisolering typ stenullsskivor utvändigt mot grundmuren dessa skivor går även ner i backen.

Problemet är att skivorna utåt ser för dj---ut och att dom aldrig torkar på öst och västsidan och idag kan man klart känna mögellukt från dom .
Att bygga in dom bakom något snyggare är uteslutet pga lukten, så dom ska väck

Frågan är vad jag ska ha i stället?
Genomsnittligt så finns det utrymmer för ca 100mm isolering och utanpå detta vill vi ha en putsad grov yta i klassisk stil med bibehållna kattgluggar osv.

• Grundskisstif.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du har sprickor mellan grundstenar och vill vindtätta grunden så kan du kanske bara putsa ? Eller bara foga ?
Fuktiga skivor isolerar inget och snarare tvärtom .. kyler grundstenen som annars skulle få lite solvärme ibland.
gaia

Nja i och med att huset är tilläggsisolerat så vill jag flytta ut grunden för att få det att harmonisera bättre.

Om isoleringen ligger där så antar jag att det finns ett behov pga kalldrag eller liknande.

Slutresultatet ska vara en putsad yta oavsett.

Det var värst vad klent med respons?

Är det vettigt att pusta stengrunden till slät yta (för att slippa luftfickor) och sedan montera frigolit utvändigt.
I överkant dikt an mot syllen som avslutart den utvändiga på byggnaden och så ända ner i backen.

På det vad för att få en "äkta" hållbar putsat yta?

Nackdel med frigolit är att den inte dränerar något. Typ Pordrän-skivor är ju avsedda att isolera husgrunder under mark. Om/när vatten tränger in i dom rinner det neråt och tas om hand av dräneringsrören. Dessa kan nog funka bättre än frigolit. Hur har du tänkt montera isoleringen? Hur ska du sen få en putsad yta? Det finns ju färdiga skivor att montera utanpå en gammal ful grund, det kanske blir bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.