Det som inte får hända har hänt, en idiotmiss! :'(
Lite bakgrundsinfo:
Vi har en tomt på ca 1300 kvm. Vi vet att det inte behövs sprängning eller pålning. Tomten lutar en del men har fyllts upp så den blivit plan. Just där huset ska ligga måste vi gräva bort fyllnadsmassorna och lägga grus upp till grund. Vi har fått en offert på markarbetena på 225 000 kr inkl grund och 170 ton grus.
Nu (dagen innan vi skulle skrivit på kontraktet) visade sig det sig att det blivit ett missförstånd mellan oss och konsulten som räknade på markarbetena. Närmast vägen är det enligt nybyggnadskartan ett område som inte får bebyggas på 6 meter. Efter detta kommer ett område på 4 meter där endast garage får byggas. Detta innebär att vi måste lägga huset minst 10 meter från vägen. Detta hade inte konsulten räknat med. Eftersom det är betydligt djupare där (ca 1,5 meter i snitt) verkar det som om vi behöver ytterligare 750 ton grus (237 kr/ton) + de extra 10 cm isolering vi tänkt lägga till = 178 000 kr + 16000 = 194 000 kr
Summan blir alltså 419 000 kr istället för 225 000 kr. Detta är fullständigt vansinnigt och absolut inte något vi har råd med.
Vi har funderat på lite lösningar som att sänka tomtnivån, men vill inte bo i ett hål. Någon som vet om vi på något sätt kan dra ner kostnaderna? Kan man t.ex använda något annat än grus som blir billigare? Hur skulle ni ha gjort?
Lite bakgrundsinfo:
Vi har en tomt på ca 1300 kvm. Vi vet att det inte behövs sprängning eller pålning. Tomten lutar en del men har fyllts upp så den blivit plan. Just där huset ska ligga måste vi gräva bort fyllnadsmassorna och lägga grus upp till grund. Vi har fått en offert på markarbetena på 225 000 kr inkl grund och 170 ton grus.
Nu (dagen innan vi skulle skrivit på kontraktet) visade sig det sig att det blivit ett missförstånd mellan oss och konsulten som räknade på markarbetena. Närmast vägen är det enligt nybyggnadskartan ett område som inte får bebyggas på 6 meter. Efter detta kommer ett område på 4 meter där endast garage får byggas. Detta innebär att vi måste lägga huset minst 10 meter från vägen. Detta hade inte konsulten räknat med. Eftersom det är betydligt djupare där (ca 1,5 meter i snitt) verkar det som om vi behöver ytterligare 750 ton grus (237 kr/ton) + de extra 10 cm isolering vi tänkt lägga till = 178 000 kr + 16000 = 194 000 kr
Summan blir alltså 419 000 kr istället för 225 000 kr. Detta är fullständigt vansinnigt och absolut inte något vi har råd med.
Vi har funderat på lite lösningar som att sänka tomtnivån, men vill inte bo i ett hål. Någon som vet om vi på något sätt kan dra ner kostnaderna? Kan man t.ex använda något annat än grus som blir billigare? Hur skulle ni ha gjort?
Trist! Det kan inte vara aktuellt med ett souterränghus?
Priset 237 kr/ton låter dyrt, men det inkluderar väl transport och utschaktning på plats? Fyllnadsgrus borde kosta ca 50 spänn plus moms och ton i grustaget, men sen tillkommer naturligtvis transport och schakt.
Priset 237 kr/ton låter dyrt, men det inkluderar väl transport och utschaktning på plats? Fyllnadsgrus borde kosta ca 50 spänn plus moms och ton i grustaget, men sen tillkommer naturligtvis transport och schakt.
Bob_the_builder skrev:
237 kr/ton inkluderar allt. Grus kostar nästan ingenting. Det är transporterna och arbetet som kostar. 750 ton borde bli ca 300 kubikmeter. En lastbil tar max 8 kubik.
Souterränghus är för dyrt, marken sluttar inte så mycket, tomten passar inte för souterränghus och jag har för mig att byggnadskontoret sa att de inte ger bygglov för sådana hus på den tomten.
Jag kan lova dig att det är en väsentlig prisskillnad mellan fyllnadsgrus och dräneringsgrus (typ 8/16).
750 ton blir nog lite mer än 300 kubik dessutom. Beroende på fraktion så landar du nog på 450-500 kubik, men det är ju inte så intressant egentligen, utan det är ju antalet vändor...
Vill minnas att bil+släp tog drygt 35 ton när jag beställde grus till bygget, vilket skulle ge dig drygt 20 vändor. Om du inte bor VÄLDIGT långt från närmaste grustag så tycker jag i alla fall det låter dyrt med 237 kr/ton för utfyllnad.
750 ton blir nog lite mer än 300 kubik dessutom. Beroende på fraktion så landar du nog på 450-500 kubik, men det är ju inte så intressant egentligen, utan det är ju antalet vändor...
Vill minnas att bil+släp tog drygt 35 ton när jag beställde grus till bygget, vilket skulle ge dig drygt 20 vändor. Om du inte bor VÄLDIGT långt från närmaste grustag så tycker jag i alla fall det låter dyrt med 237 kr/ton för utfyllnad.
Jag tipar det är 2.5-3 mil till grustaget. Bil + släp som tar 35 ton? Min tomt är på en relativt liten enfilig väg. Går det?
Tycker du det låter dyrt? I priset ingår förutom grus, lastning, lossning, frakt även att lägga dit och komprimera gruset i omgångar.
Tycker du det låter dyrt? I priset ingår förutom grus, lastning, lossning, frakt även att lägga dit och komprimera gruset i omgångar.
Herrejävlar vad dyrt det låter! Lätt att vara klok i efterhand, men hur har det kunnat bli ett sådant missförstånd? Det jag har lärt mig av vårat husbygge är att man aldrig kan dubbelkolla för många gånger att all information är rätt...
Är denna firma den enda ni fått offert ifrån? I mina öron låter det dyrt, men vi betalar ju bara en struntsumma för schakt, grund, brunn och avlopp...
Är denna firma den enda ni fått offert ifrån? I mina öron låter det dyrt, men vi betalar ju bara en struntsumma för schakt, grund, brunn och avlopp...
Du har inte funderat på en alternativ grundläggningsmetod?
Gräva hål för plintar som sen bär plattan? Plattan blir självklart lite dyrare, det går åt mer armering, men kanske blir det billigare totalt sett.
Metoden är välkänd, men används inte så ofta för villor.
Gräva hål för plintar som sen bär plattan? Plattan blir självklart lite dyrare, det går åt mer armering, men kanske blir det billigare totalt sett.
Metoden är välkänd, men används inte så ofta för villor.
Det som är dyrt är ju frakten och lossning om man ska ha det utlagt på tomten, blir ju klart billigare om dom bara tippar det i en hög så priset tycker inte jag verkar så konstigt.
På ett ställe i närheten här kostar grus 125:- /ton inkl. moms men då får man själv hämta det. Priset ökar betydligt om man ska låta dom frakta det med sina lastbilar och om dom ska lägga ut det osse.
Ska återkomma snart med exakt kostnad här.. får snart faktura på ca 100 ton grus vi behövde extra för att fylla upp i vår grund.
På ett ställe i närheten här kostar grus 125:- /ton inkl. moms men då får man själv hämta det. Priset ökar betydligt om man ska låta dom frakta det med sina lastbilar och om dom ska lägga ut det osse.
Ska återkomma snart med exakt kostnad här.. får snart faktura på ca 100 ton grus vi behövde extra för att fylla upp i vår grund.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Kolla med kommunen om det finns möjlighet att få placera huset där ni vill ha det!!!
Kolla också med svensk leca via maxit om att fylla med lösleca.
En bil kan ta 120kbm och du kan få det sprutat på plats. Att tömma en bil tar väl 2 timmar... inga maskin kostnader!
Kolla också med svensk leca via maxit om att fylla med lösleca.
En bil kan ta 120kbm och du kan få det sprutat på plats. Att tömma en bil tar väl 2 timmar... inga maskin kostnader!
Vi har bara hört med dem, men det är en konsultfirma, inte en entreprenör. De har jobbat här väldigt länge och är mycket välkända och har oerhört gott rykte. De arbetar bl.a. för komunen, bankerna och större byggföretag och ger alltid väldigt bra uppskattningar på kostnader så de flesta entreprenörer häromkring accepterar deras offerter rakt av utan att undersöka något själva. Vi kan höra med flera men vår KA (tidigare byggindpektör på komunen anser att deras uppskattning är så bra den kan bli och fullt rimlig). Vi ska ändå höra, men att spara mer än några tusenlappar kan bli svårt.zephirex skrev:
anaitis skrev:
Det är inget någon nämnt. Jag för höra efter.
LyckeK skrev:
Vi får troligen inte palcera huset där vi vill, och vill vi ändå ta upp frågan tar det ca 2 månader att få ett beslut och då blir bygget i vinter vilket för det dyrare + att vi skulle behöva huset snarast möjligt. Jag har hört att leca ska vara dyrare, eller?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Kan vara det per kbm, men du behöver ju ingen ytterligare transport och ingen grävare som lögger dit det om du sprutar.
Tänk på att priset på leca är per kbm och gruset är per ton!!!
KOLLA!
Tänk på att priset på leca är per kbm och gruset är per ton!!!
KOLLA!