Hej!

Har problem med vatten i ena hörnet var vår krypgrund.
Det är det enda hörnet där vi inte har rör som leder bort regnvatten i slutet av stuprännan, utan det rinna ut via en utrullbar "strumpa" som nu gått sönder.

Såg i våras en annons i en tidning på ett smart system som ersatte en "stenkista" där ett rör ledde vattnet mot ett form av "rörsystem" i rektangulär form, vilket gjorde att ett litet område kunde ta upp stora mängder vatten.

Nu kan jag inte hitta igen tidningen, och har inte lyckats googla fram det heller, då jag inte minns vad produkten heter.

Kan någon här hjälpa mig? :)

Tack på förhand...

Är det någon som har provat lösningen?
Vore intresant att få höra från någon som har erfarenhet av dagvattenkassett!

Det var precis det jag letade efter, även om det inte var samma fabrikar som i annonsen.
Stort tack för hjälpen!!! :-)

Jag beställde just två dagvattenkassetter från mdtab.se, dom säljer kassetter från pipelife. Jag föreslår ett telefonsamtal till MDT, dom tar sig alltid tid att hjälpa till och har en enorm kunskap på området VA. Grym support även för oss små vetgiriga villakunder.

Det jag är lite nyfiken på är hur det skulle fungera med vanliga röda flaskbackar. Inget man lägger i garageuppfarten eller som dagvattenanläggning bredvid E4an kanske, men på en del av en villatomt där man inte behöver belasta tungt går det antagligen skitbra.....

Sett till volymen sägs denna variant vara 3 gånger effektivare än motsvarande stenkista.

Vad får man ge för en dagvattenkassett?
Hittade pris på dinvvsbutik.se 995:- låter det rimligt?

Ja det är ett "rimligt" pris för en låda som hanterar cirka 30kvm tak.

Å andra sidan, vad kostar en röd drickaback på ica? Måste nog testa om det fungerar.....

MathiasS - är det bara plast i en viss form alltså? Har aldrig sett någon i verkligheten och man ser ju inte så bra på bilderna i länkarna ovan.

Ja det är bara plast. Köper man dom riktiga produkterna så kan dom ju dimensioneras för för att tåla last (tex om dom ligger i garageuppfarten) och någon garanterar hur mycket vatten dom sprider i en viss typ av jord. Det finns ju dock inget magiskt i dessa plastbackar som gör att vattnet försvinner snabbare, detta handlar ju bara om att öka ytan mot omgivande jord.

Hmmm.....jag börjar nästan känna mig lite dum som beställt ett par "riktiga" istället för att åka till ICA.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.