1 575 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fukt i krypgrund
Hej, har köpt en 70-talsvilla, suterräng, med krypgrund. Krypgrunden är indelad i fyra grundfack men för att slippa riva upp golv finns det bara inspektionslucka till två av facken. I det ena mätte anticimex 22% fuktighet i blindbottenmaterialet och sanden i krypgrunden var något fuktig. Här låg också lite byggspill, med betoning på lite. Detta var i augusti och om jag fattat det rätt är det den tiden på året då det är som fuktigast i grunden. Den andra luckan togs upp först efter besiktningen, där har inte gjorts någon mätning av fukthalten i materialet men byggfirman som inspekterade sa att det såg "väldigt torrt och fint ut", här låg inget byggspill, dock är det bara 20 cm höjd där så det går inte att krypa där. De två okontrollerade krypgrundsfacken ligger mot trädgården, och enligt både enligt anticimex och byggfirman inte i samma riskzon som den delen av huset som vetter mot jordvallen, där är det i nuläget omöjligt att krypa då det bara är 20 cm.
Som jag ser det finns det ett par alternativ för att få ner fukthalten. Det ena är att ta en slamsugarbil och få bort massa sand i samtliga fall och installera avfuktare och lägga ut plast. (Vågar inte tänka på vad det skulle kosta). Alt, bara rensa undan byggspillet från det första facket och lägga ut plast där och strunta i avfuktare eftersom den bara skulle jobba i ett av fyra grundfack.
Vad jag förstår ska man i vilket fall inte göra ventilationshål då det snarare kan bidra till att mer fukt kommer in.
Några synpunkter, råd?
Som jag ser det finns det ett par alternativ för att få ner fukthalten. Det ena är att ta en slamsugarbil och få bort massa sand i samtliga fall och installera avfuktare och lägga ut plast. (Vågar inte tänka på vad det skulle kosta). Alt, bara rensa undan byggspillet från det första facket och lägga ut plast där och strunta i avfuktare eftersom den bara skulle jobba i ett av fyra grundfack.
Vad jag förstår ska man i vilket fall inte göra ventilationshål då det snarare kan bidra till att mer fukt kommer in.
Några synpunkter, råd?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du har ett alternativ till.
Att koppla på en fräkt som ska suga in inomhusluften i botten och sen kasta ut den.
Det är typ undertrycksventilation av krypgrund.
Man kan tom borra 4 hål i golvet i alla hörn. Då sugs luften in där. Eftersom fläkten är på 24/24 kommer ingen lukt i huset.
Att koppla på en fräkt som ska suga in inomhusluften i botten och sen kasta ut den.
Det är typ undertrycksventilation av krypgrund.
Man kan tom borra 4 hål i golvet i alla hörn. Då sugs luften in där. Eftersom fläkten är på 24/24 kommer ingen lukt i huset.
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Aj det där låter som en högrisk aktivitet. Inomhusluften är varm och fuktig. Kyler du ner den i grunden så ökar RF. Precis som varm fuktig luft kondenserar till vatten på en kall pilsner, man får mycket fukttillskott av luften i uteluftsventilerade krypgrunder under juli,augusti och september.kamilenski skrev:
Rekommenderar att du surfar på lite hemsidor om krypgrunder.
http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
Anticimex mfl...
Redigerat:
Just detta har Anticimex tagit fram det. Det kallas för undertrycksvetilation av uppreglade golv.
Dvs det som man byggde på 70 talet. Platta på mark, reglar+ isolering (på plattan), spån och golv.
I stället för att riva allt, har man tagit fram det systemmet.
Har själv haft det i 7 år. Och inget möglar.
Dvs det som man byggde på 70 talet. Platta på mark, reglar+ isolering (på plattan), spån och golv.
I stället för att riva allt, har man tagit fram det systemmet.
Har själv haft det i 7 år. Och inget möglar.
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Nu förstår jag ingenting. Det där får du nog vidareutveckla. LoffeH skriver ju om en krypgrund och du refererar till platta på mark. Att undertrycksventilera golven kan man kanske göra men undertrycksventilera krypgrunden är inte att rekommendera.
Kan du blåsa in torr, varmare luft. Bör det fungera. Själv har vi en LLVP som är på dygnet runt. Vintertid på värme.Sommartid kyla eller avfuktning. Och det är just denna luft vi suger in mellan golv och platta.Steinlager skrev:
När killen från Anticimex var på bes efter 2 år, frågade jag honom om just möjligheten att torka/ta vara på odören från mindre grunder. Då sa han att det ska fungera med.
Bara man inte suger luften uteifrån. Han nämnde även möjlighet att ansluta en avfuktare stående i ena ändan av huset och påkopplat via rör med andra sidan av huset. Om det är ont om krypplats.
Dock vet vi alla att plast mot marken vare bäst!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden