När jag nu ska lägga om dräneringen på ena sidan av huset ska jag också passa på att tilläggsisolera med isodrän. Men ena hörnet av källaren är en matkällare. Här känns det onödigt med isolering.

Min fråga är om man mitt på en vägg kan gå från isodrän till platonmatta? Gärna några konkreta tips och "tänk på" uppskattas.

Tankar från en lekman:

Vet inte om man kan göra så eller ej, men enligt idodräns riktlinjer skall ju isodrän ligga en meter in på t.ex soprum eller trappor för att förhindra att fukten vandrar dit den inte ska. Så länge du gör arbetet på detta sättet bör det väl inte vara några problem att lägga platon på matkällaren.

ekblom skrev:
Tankar från en lekman:

Vet inte om man kan göra så eller ej, men enligt idodräns riktlinjer skall ju isodrän ligga en meter in på t.ex soprum eller trappor för att förhindra att fukten vandrar dit den inte ska. Så länge du gör arbetet på detta sättet bör det väl inte vara några problem att lägga platon på matkällaren.

Platonmattans funktion är ju också att stoppa fukten så det är nog inga problem. Det du hänvisar till är säkert om man lämnar soprum/trappa utan annan åtgärd, dvs ren vägg.

Vi har gjort precis som du vill göra, fast vår matkällare är en liten utbyggnad under vår entrétrappa.
En bit ner på den här sidan finns bilder på detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.