7 331 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Vilka armeringsjärn och hur böjer man dom?
Medlem
· Halland
· 4 548 inlägg
Tittade i Parocs broschyr, dom tycker man skall ha två tior uppe + nere i kantbalken, medans Thermisol tycker tre tolvor nere och två uppe. Vilken har rätt? I båda fallen tittade jag på deras konstruktioner med L-element. Tänkte göra formen själv i råspont till en friggebod 3x5 meter och undrar hur mycket armering man behöver lägga i kantbalken.
Sedan undrar jag hur man böjer armeringsjärnen. Går ju att kapa med vinkelslip men jag räknade ut att med 3x5 meter går det att når varvt runt med bara 3 st 6-metersjärn så jag funderar på att dra några franska skruv typ 10mm i en regelbit som jigg och kröka för hand. Orkar man detta? Spricker regeln? Eller skall man hyra ett verktyg?
/Anders
Sedan undrar jag hur man böjer armeringsjärnen. Går ju att kapa med vinkelslip men jag räknade ut att med 3x5 meter går det att når varvt runt med bara 3 st 6-metersjärn så jag funderar på att dra några franska skruv typ 10mm i en regelbit som jigg och kröka för hand. Orkar man detta? Spricker regeln? Eller skall man hyra ett verktyg?
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 548 inlägg
Jättebra, då blir det till att hitta en regelbit och dra lite franska skruv så går det väl som en dans.
/Anders
/Anders
Klicka här för att svara