(lite osäker på om denna fråga skulle ligga i "trädgård allmänt"-avdelningen eftersom den rör både trädgård och dränering/markarbete)

Min gräsmatta och grusade "uppfart" till huset ligger lite lägre än grusvägen utanför, en grusväg som dessutom har en backe ner mot mig. Vid ihållande regn kommer stora mängder vatten rinnande på vägen, ner på min "uppfart", och hamnar i min gräsmatta som snart är en liten damm.

I (den fantastiskt snygga, eller hur? :P) illustrationen så är alltså vägen längst ner i bild, och längst upp i bild är en brant slänt som sluttar utför, bort från huset.

Jag har nu tänkt att försöka dränera bort mycket av detta vatten. Jag tänkte gräva ett 3x3 dm dike, och lägga ett 11 cm dräneringsrör (markerat med rött på bilden), med 1dm 11/16 makadam eller nåt liknande runtomkring. Detta rör kommer att luta kanske 10-15 cm och vara 15 m långt (illustrationen har kanske inte alla skalor helt rätt), med lägsta änden vid slänten.

Nu till frågan: kommer detta att hjälpa nåt alls? :) Jag har ingen aning om hur mycket ett dräneringsrör egentligen sväljer, eller hur mycket det behöver luta för att göra nytta... Eller ens om det går att lägga såhär "ytligt". Brukar man använda det, eller gör man sådana här dräneringar på något helt annat sätt?

Tack,
/Viktor

uppfart.png

Det kommer definitvt att hjälpa till.
Du kan ju alltid lägga två slang brevid varandra för att öka förmågan. Sen skulle jag dra minst en slang under infarten också så att du kan få bort vatten på båda sidorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.