3 540 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Marksten och bärlager
Hej,
vi bor i ett nybyggt hus där husleverantören har gjort iordning gångvägarna för sättning av marksten. De har lagt först ett grövre (singel?) lager sten, sedan stenmjöl som man har vibrat ner - så långt så bra. Men jag vet att de INTE lagt någon markduk under, och de hävdar att det inte behövs med principen "större sten med mindre ovanpå" - själv är jag inte lika övertygad om detta, någon som vet?
Enligt byggpapperna skall det vara en Gångyta av trafikklass 1 med 50 mm stenmjöl, försökte hitta några definitioner om vad ett bärlaget för trafikklass 1 skall innehålla - men gick bet.
Känns ju sådär att lägga up 60-70 kvm marksten som sedan några år senare sätter sig åt alla håll och kanter.
//Kent
vi bor i ett nybyggt hus där husleverantören har gjort iordning gångvägarna för sättning av marksten. De har lagt först ett grövre (singel?) lager sten, sedan stenmjöl som man har vibrat ner - så långt så bra. Men jag vet att de INTE lagt någon markduk under, och de hävdar att det inte behövs med principen "större sten med mindre ovanpå" - själv är jag inte lika övertygad om detta, någon som vet?
Enligt byggpapperna skall det vara en Gångyta av trafikklass 1 med 50 mm stenmjöl, försökte hitta några definitioner om vad ett bärlaget för trafikklass 1 skall innehålla - men gick bet.
Känns ju sådär att lägga up 60-70 kvm marksten som sedan några år senare sätter sig åt alla håll och kanter.
//Kent
I min värld finns det två anledningar till att lägga fiberduk. Det första är för att förhindra jordmassor/lermassor att tränga in i krossmassor men samtidigt ge vatten möjligheten att gå igenom. Det andra är för att täta mellan exempelvis sprängsten och mindre fraktioner som 8-16, 0-18 osv. för att det finare materialet inte ska sjunka undan i luftspalterna som blir i en sprängstensyta. Om underlaget består av "bra" material som nån slags grövre kross eller sand ser jag inget problem med att helt hoppa över duken. Köper dock inte förklaringen om mindre stenar över större stenar. Det känns helt irrelevant.
Medlem
· STOCKHOLMS LÄN
· 16 inlägg
Ja undrar hur man gjorde innan duken uppfanns? 
Klicka här för att svara