IMG_0051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är enbild på taket i matkällaren på ett torp jag funderar på att köpa men vad kan det var ? vitmögel eller? Kan man få bort det på något sätt eller måste man riva bort hela taket?:S

Ingen expert men definitivt mögel/svamp. Du måste byta ut det, mögelsporerna äter sig in i trät så du kan inte bara tvätta bort det.

Kakelfog skrev:
Ingen expert men definitivt mögel/svamp. Du måste byta ut det, mögelsporerna äter sig in i trät så du kan inte bara tvätta bort det.
Vad grundar du det på, att man måste byta ut det? I väldigt många fall kan man sanera mögel, så länge det inte är helt ruttet.

Känns trät "friskt" så kan man sanera, är det däremot murket är det bara att byta. Sök på nätet om mögelsanering så kommer du att hitta produkter för det.
Men det viktigaste är att ta reda på varför det uppstår mögel, och åtgärda det.

Ser ut som vitmögel. Beror på att matkällaren har för dålig ventilation och det blir för fuktigt ibland. När du nämner taket i matkällare är det blindbotten under huset du menar? Troligtvis har man isolerat golvet någon gång vilket gjort att ventilationen i grunden har blivit sämre. Om du ska köpa det och har synlig mögel så skulle jag rekomendera att du tog dit en besiktningsfirma, typ anticimex eller Ocab och be dom kolla på grunden. Är resten av grunden ok och det bara är vitmögel så kan du fixa det själv med enkla medel, sanering med boracol, städning av marken, plastning av marken och helst en avfuktare så att du får bort fuktproblemet.

MB77: Som sagt ingen expert, men virket ser rätt murket ut på bilden.. Prova att trycka på virket med en kniv, är virket friskt så ska det vara hårt och är det murket så kommer det antingen fjädra som gummi eller gå bort stora flisor.
Det är nog en bra idé att ta dit en besiktningsman för att få råd.

Virket är inte mjukt vad jag kan känna men det enda jag kommer åt att känna på är direkt innanför ventilen då luckan i köket är någonstans under ett klickgolv. Så en besiktning innan köp är lite svårt

Vad jag kan se så ser det du fotat torrt ut. Har rivit ut en hel del sånt virke från min grund när jag fick renovera den efter en svampattack. Vanligtvis brukar murket virke vara mer mörk brunt. Jag har själv varit i liknande sitts som dig och köpt ett hus där man bara kunde besikta via ventilerna. Efter ett års rivning, sanering, återbyggnad och en jäkla massa tusenlappar fattigare så kan jag bara ge dig ett råd. Be ägaren öppna upp till grunden eller så struntar ni att köpa det. Du är undersökningsansvarig, försäkringsbolagen kommer inte hjälpa er om det skulle vara något mer allvarligt där nere. Dolda fel går det inte på eftersom ni inte undersökte grunden. Och tydligt verkar det finnas fuktproblem där nere eftersom möglet trivs där. Ni/ägaren måste ändå komma ner för att kunna sanera möglet så då är det lika bra att offra klickgolvet nu.

Fokus vid köp borde ligga på att åtgärda orsaken till möglet, inte bara möglet i sig.
Dvs ventilation, isolering, och/eller dränering är olika delar av en potentiell lösning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.