3 075 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
HJÄLP - Krav på Entrepenör platta-på-mark
Hej,
Jag ska göra en mindre tillbyggnad på 30 kvm och har hittat en Entrepenör som ska göra schaktjobbet samt gjuta plattan. Vi kom överens om att den ska ha 300 mm isolering samt 400 mm kantelement. I övrigt vet jag INGET om vilka krav jag ska ställa på honom för att "garantera" ett bra slutresultat.
Toleranser på färdig platta?
Kvalité på cellplasten?
Ritningar från leverantör av material för plattan?
Kvalité på betong?
Kvalité på läggning av armering?
Finns det några grova specifikationer jag kan skriva in i avtalet för att undvika de värsta eventuella problemen?
Tack för SNABB hjälp!
Sunemangs
Jag ska göra en mindre tillbyggnad på 30 kvm och har hittat en Entrepenör som ska göra schaktjobbet samt gjuta plattan. Vi kom överens om att den ska ha 300 mm isolering samt 400 mm kantelement. I övrigt vet jag INGET om vilka krav jag ska ställa på honom för att "garantera" ett bra slutresultat.
Kvalité på cellplasten?
Kvalité på betong?
Finns det några grova specifikationer jag kan skriva in i avtalet för att undvika de värsta eventuella problemen?
Tack för SNABB hjälp!
Sunemangs
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Jag har inget bra svar på själva frågan. Men jag reagerade på "tillbyggnad" och 400mm kantelement.
Det finns en annan tråd här om någon som fått just 400mm kantelement till en tillbyggnad. Där hamnar underdelen av den nya grunden för högt i förhållande till resten av huset. Den räcker så att säga inte ned till marken, och man har fått göra en underlig uppfyllnad som går upp ovanför panelen på den befintliga byggnaden.
Dvs det är något du bör kolla. Hur högt över marken ligger ditt nuvarande golv.
Det finns en annan tråd här om någon som fått just 400mm kantelement till en tillbyggnad. Där hamnar underdelen av den nya grunden för högt i förhållande till resten av huset. Den räcker så att säga inte ned till marken, och man har fått göra en underlig uppfyllnad som går upp ovanför panelen på den befintliga byggnaden.
Redigerat:
Hej,
Färdigt golv på utbyggnaden kommer hamna 2 dm under färdigt golv befintlig byggnad då vi har lite låg takhöjd i denna del. Detta inna bär att vi kommer att behöva schakta ganska rejält, men jag förstår inte varför det skulle bli ett problem, vi återfyller ju samtidigt som vi lägger i cellplast?
Färdigt golv på utbyggnaden kommer hamna 2 dm under färdigt golv befintlig byggnad då vi har lite låg takhöjd i denna del. Detta inna bär att vi kommer att behöva schakta ganska rejält, men jag förstår inte varför det skulle bli ett problem, vi återfyller ju samtidigt som vi lägger i cellplast?
hempularen skrev:Jag har inget bra svar på själva frågan. Men jag reagerade på "tillbyggnad" och 400mm kantelement.
Sätt dig ner och diskutera med den som ska göra jobbet. Då får du ju även en känsla hur personen är att ha och göra med. Ta uppgifterna och stäm av med någon mer att det inte är något galet. Sedan spikar ni en offert, stäm av igen innan du kör igång.sunemangs skrev:Hej,
Kvalité på cellplasten?
Kvalité på betong?
Tack för SNABB hjälp!
Sunemangs
Är det något med bygglov så antar jag du har en KA du kan fråga om hjälp och rådgivning?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Problemet i dne andra tråden var att genom att använda 40cm kantelement, och få golvet i samma nivå som det bef. så hanar ju grundens lägsta punkt högre än bef. markyta. Det ger att man måste fylla på grus mot grunden. Dels såg det konstigt ut, dels kommer då gruset mot undre delen av panelen på det bef. huset. Panelen sluta alltså under den nya grundens bottennivå.
Bara något att ha lite koll på.
Bara något att ha lite koll på.
Hej och tack Suhagg. Jag har pratat med två olika Entrepenören och fastnad för en MEN...jag skulle ändå vilja ställa ett antal grundläggande krav på firman. Det är detta jag menar med min frågeställning i trådens början. Tänk om jag inte gjorde det - då måste jag till fullo lita på Entrepenören - vilken hemsk tanke 
Är det en seriös entreprenör kommer han att överlämna en kontrollplan som är ansluten till gällande AMA. Därigenom får du krav på bland annat grundbottenbesiktning, jordschakt, rörläggning, utläggning av dränerande skikt, packning, isolering, utsättning, platsgjutna grundkonstruktioner med mera...
Klicka här för att svara