Vi håller på med att dränera vår gräsmatta, då det samlas MASSOR med vatten på den.
Det som är gjort är att vi grävt ett dike vid tomtgräns (där vattnet kommer ifrån) och satt en brunn med pump i. Efter de första 12 timmarna pumpade vi bort ca 10kbm vatten...:eek:
Efter ca 30h var marken betydligt stabilare, så målet är redan uppnått.

Men...
Nu ska vi ju lägga ner dräneringsrör, markduk, makadam 8-16 och sen täcka över det hela.
Diket är ca 50cm brett och ca 70cm djupt.

Frågan är nu hur markduken ska placeras.
De två första alternativen kommer från personer som har detta i sitt yrke.
Det sista kommer från en som har det lite mer som hobby.

1)
- Lägg dräneringsröret direkt i diket.
- Lägg markduk på sidorna av diket, intill dräneringsröret (men inte under).
- Fyll på med grus. Minst 20cm på röret.
- Vik över markduken, så den täcker gruset.
- Fyll på med fyllnadsmassor.
- Toppa med jord.

2)

- Lägg dräneringsröret direkt i diket.
- Fyll upp med grus, så mycket som ni vill ha.
- Lägg markduk ovanpå gruset.
- Fyll upp med fyllnadsmassor.
- Toppa med jord.

3)

- Lägg markduk i diket.
- Lägg dräneringsrören på markduken.
- Fyll på med grus, ju mer desto bättre.
- Vik över markduken, så den täcker gruset.
- Fyll upp med fyllnadsmassor.
- Toppa med jord.

Vilket av dessa alternativ är "rätt"?
Vad är den funktionella skillnaden mellan dessa alternativ?
Hur fort kommer rören sättas igen i de olika alternativen?
Varför säger "proffsen" (mellan raderna) att man inte ska ha markduk under dräneringsrören?
Arbetsinsatsen hör inte hit. Allt handlar om funktionen och kvaliteten på slutresultatet.

varför ha markduk alls ,om du ska titta på proffs så är det dom som täckdikar ute på åkrarna,,det tar ca 2 år innan full funktion på täckdiket

När det gäller dräneringsåtgärder i mark (ej kring byggnader) håller jag för en gångs skull med larsson r om att markduk normalt inte behövs.

Markduken blir med tiden väldigt tät i vissa jordar då partiklar ansamlas på den odränerade sidan och hindrar vatten att passera. Kring en byggnad är detta fördelaktigt men i ett igenfyllt dike kan det diskuteras. Dock tror jag att vägverket föreskriver att markduk används i sina föreskrifter om igenfyllda diken men det är inget jag vågar gå ed på.

Man får göra en bedömning från fall till fall. Risken är emellertid att den blir för tät.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nu förstår jag varför de säger att man inte ska ha markduk under röret. Då blir det efter ett tag som ett solitt rör.

Vi kommer nog att lägga ner markduk i alla fall, men bara ovanför röret, för att ha det som ett paraply mot alla småpartiklar. Sen kommer vattnet kunna rinna in i röret underifrån och lite från sidan, om duken skulle bli helt igensatt.

• Gilla
Litus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.