jag ska bygga en altan på baksidan av mitt radhus o har slängt ut ett plastgolv o undrar om jag kan använda det som markduk under altanen? funkar det eller måste en markduk andas och/eller släppa igenom vatten?

Nej det funkar inte. Det måste släppa igenom vatten.

varför? funkar det inte bara att lägga mattan så den leder vattnet mot mitten av gräsmattan, eller missar jag nåt

Fy va äckligt.

Släng eländet

haha määhh.. inte som att den stinker eller nåt o den kommer inte synas ja lovar :)

Vad händer när marken rör sig och mattan inte längre lutar åt rätt håll? Nä släng skiten och kosta på dig Markduk istället, ger inga problem nu eller i framtiden.

åkeydå, de e ingen big deal så de får la bli så..

Jag stockade fall utmed garage vägg ned till häcken utmed vägen. La dit några gamla väggmattor. Funkar skit bra att leda bort vatten, där det väl låg vatten, gjorde jag ett litet hål bara. Och inte ett ogräs så långt ögat når. Om man jämför med förra året då jag hade ogräs o annat på 1.20 meters höjd .

Vajsigt kan det dock bli om man lägger plastmatta under gångväg, då det på vintern kan bli som en tunn is som spricker i varje fotsteg.

S
Nimajneb skrev:
Fy va äckligt.

Släng eländet
vatten som kommer va kvar på plastmattan kommer lukta. ja det det dunstar men ibland ej tillräckligt fort

Som föregående redan sagt, använd en riktig markduk.

På vårat ena trädäck har föregående ägare lagt en pressening sen fyllt med grus och sedan byggt däcket. Totalt fuskbyggt, man såg vattensamlingar mellan trallen. Jag tog en såg och gjorde ordentliga hål genom presseningen för att få bort eländet.

Matti_75 skrev:
Vad händer när marken rör sig och mattan inte längre lutar åt rätt håll? Nä släng skiten och kosta på dig Markduk istället, ger inga problem nu eller i framtiden.
Nu ska vi ju inte överdriva det här med markrörelser.

mlkjhr skrev:
Nu ska vi ju inte överdriva det här med markrörelser.
Jag överdriver inte jag bara varnar. Är det tex. lera där TS tänkt bygga och han lägger en tät golvmatta ovanpå så kommer inte leran få någon vatten tillförsel varvid den sjunker ihop. Man måste alltid tänka ett steg längre. Nu vet jag inte vad det är för mark han bygger på, men golvmattor är inget material att använda som markduk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.