6 590 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Blindbottenskiva
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
I samband att jag skall förbättra isolerimgen i bjälklaget på ett trähus med krypgrund skall blindbotten bytas ut. Blindbottenskiva som saluförs är det ett bra alternativ till den asfaboard som sitter där nu. Den hänger ner och ser allmänt tråkig ut. Blindbottenskivan kan den monteras mellan balkarna eller skall den sitta under på samma sätt som asfaboarden?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kan du sätta skivan under balkarna blir det mycket bättre
a) mindre risk för att de skall hänga ner, styvare mantage
b) får plats mer isolering = varmare
c) färre springor = mindre risk för att drag igenom isoleringen minskar dess effekt.
Samt naturligtvis mindre sågande och du slipper sätta bärläkt för skivorna
Det är besvärligt att spika uppåt, så här kommer den nyköpta skruvdragaren väl till pass
a) mindre risk för att de skall hänga ner, styvare mantage
b) får plats mer isolering = varmare
c) färre springor = mindre risk för att drag igenom isoleringen minskar dess effekt.
Samt naturligtvis mindre sågande och du slipper sätta bärläkt för skivorna
Det är besvärligt att spika uppåt, så här kommer den nyköpta skruvdragaren väl till pass
De där skivorna brukar vara färdigkapade för att ligga mellan reglarna om de sitter på 60cc.
Hej, jag vill rekomendera något annat än den skivan då den är gjord av träfiber = suger fukt = bra grogrund för röta/mögel. Jag har den skivan själv så jag talar av egen erfarenhet... Välj istället skivor av tex "frigolit". Lycka till
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Isola har en skiva 25 mm spontad som kallas komfortskiva av hårdfrigolit är det ett alternativ till asfaboard?
Klicka här för att svara