Någon som har erfarenhet av att mura grunder. Ja är ute efter att mura på enklaste möjliga sätt. Då tänker jag inte på vikten i materialet utan på att jag vill slippa t.ex armera och hälst av allt till och med slippa bruk. Vad blir enklast att använda, leca, lättbetong osv.. det ska vara 50cm högt så ca 2 varv om jag använder leca. Går det att komma undan bruk och armering?

Detta kommer att stå på en isolerad och gjuten sula ca 40cm bred runt om.

Det ska ersätta en befintlig plintgrund om det är någon som undrar så därför blir det att göra en sida i taget. Tot 3 sidor då ena sidan redan står på en platta som tillhör resterande del av byggnaden.

Det är till ett fritidshus så det är inte för permanent boende.

Det är endast själva murningen jag har funderingar över.

Tack på förhand :)

Kan tillägga att anledningen till att jag vill göra det så enkelt som möjlig är att jag inte är intresserad av att hålla på i flera veckor med detta. Det är trots allt ett fritidshus :)

Det finns ju en låda man lägger bruket i, lådan drar man sedan framåt och rätt mängd bruk stannar kvar...
Men det kanske blir svårt att få plats med lådan om fritidshuset står på plats...

JOW skrev:
Det finns ju en låda man lägger bruket i, lådan drar man sedan framåt och rätt mängd bruk stannar kvar...
Men det kanske blir svårt att få plats med lådan om fritidshuset står på plats...
Jo ja har sett en sån någonstans och det är ju helt klart ett alternativ om det inte går att köra utan bruk.

Skalblock är enkelt men kräver ne massa armering för att fungera som grund

Ja de verkar som att man som vanligt får bita i de sura äpplet och göra rätt. De verkar tyvär inte finns några fusk lösningar på detta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.