Hej alla kunniga männsikor på detta forum.
Håller på och helrenoverar ett hus från sent 1800 tal. Har rivit ut alla golv, reglar(rätat) nytt bjälklag. Makadam, Plastat hela marken, krypgrundsisolering och slutligen en avfuktare som går i utrymmet.
Mätvärden visar bra...ca 50-60% rf sedan Juni 2012 fram till nu.
Problemet som dock forfarande kvarstår är hur grunden på utsidan är.
Bifogar bild på hur det ser ut.
Minskar lite om det blåser kraftigt ute men annars är det alltid fuktutslag på muren.
Äldre herre som bodde här innan har lagt matjord intill husgrunden i princip runt om, och där haft massa planteringar.
Stuprören leds ner till stenkistor.
Ligger helt enkelt felet i att det är matjord intill muren och därför så "suger" det upp eller har det att göra med vad det är murat med för material? (Är en torpargrund från början om man murat igen uppskattningsvis på 1950-talet.)
Eller är felet något annat?
Vad blir lösningen?
Börjar bli jobbigt att titta på husgrundar när man är ute och kör för att hitta om fler har det såhär, men har ej hittat någon i samma sits..
/ Johan
Håller på och helrenoverar ett hus från sent 1800 tal. Har rivit ut alla golv, reglar(rätat) nytt bjälklag. Makadam, Plastat hela marken, krypgrundsisolering och slutligen en avfuktare som går i utrymmet.
Mätvärden visar bra...ca 50-60% rf sedan Juni 2012 fram till nu.
Problemet som dock forfarande kvarstår är hur grunden på utsidan är.
Bifogar bild på hur det ser ut.
Minskar lite om det blåser kraftigt ute men annars är det alltid fuktutslag på muren.
Äldre herre som bodde här innan har lagt matjord intill husgrunden i princip runt om, och där haft massa planteringar.
Stuprören leds ner till stenkistor.
Ligger helt enkelt felet i att det är matjord intill muren och därför så "suger" det upp eller har det att göra med vad det är murat med för material? (Är en torpargrund från början om man murat igen uppskattningsvis på 1950-talet.)
Eller är felet något annat?
Vad blir lösningen?
Börjar bli jobbigt att titta på husgrundar när man är ute och kör för att hitta om fler har det såhär, men har ej hittat någon i samma sits..
/ Johan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Om jag förstått allt rätt och riktigt så ska man väl aldrig ha matjord mot en grund?
Gräv bort matjorden 10-20cm från grunden och häll dit singel istället.
Dränering är som sagt inte fel heller.
I min skalle borde det hjälpa, men jag är ju knappast en auktoritet på området
skickat från en telefon nära mig.
Gräv bort matjorden 10-20cm från grunden och häll dit singel istället.
Dränering är som sagt inte fel heller.
I min skalle borde det hjälpa, men jag är ju knappast en auktoritet på området
skickat från en telefon nära mig.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Har du inga problem inne i krypgrunden, skulle jag inte bry mig så mycket. Eller är det något som kommit i år, efter dina renoveringar? Det som kan oroa är ju om fukten fryser och spränger bort putsen, men det ser inte ut som om du har några skador på bilden i alla fall. Så om det inte är ett nytt problem så skulle jag tro att det inte händer så mycket nu heller.
Redigerat:
Nej inga problem inne i grunden än så länge.... ser dock inte så vackert ut.
Verkar dock som det har varit innan renoveringen också. Ja matjorden gör nog inte att det blir bättre precis.
Frågan är dock om det räcker att bort med den, och sen lägga singel, eller man måste dränera...?
Alltid riskabelt att dränera runt gammal torpargrund vad jag har förstått.
Verkar dock som det har varit innan renoveringen också. Ja matjorden gör nog inte att det blir bättre precis.
Frågan är dock om det räcker att bort med den, och sen lägga singel, eller man måste dränera...?
Alltid riskabelt att dränera runt gammal torpargrund vad jag har förstått.
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Det kan endast tiden utvisa. Ta bort matjorden och se vad som händer. Blir det inte bra får du fundera på fler åtgärder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden