har dränerat runt om i huset,,, skulle bila bort plattan i en av rummen så märkte jag att gruset var jätte fuktig,,, så jag grävde en grop o sen var det en stor vatten pöl,,, hämtade en vatten pump o pumpade ut all vatten från gropen sen tar det en stund tills groppen fylls med vatten igen ,,, efter nån dag så sänktes vatten nivån i gropet,,,, men så fort det regnar så stiger vatten nivån på gropet,,,, kan varken sova eller äta ,,, mår jättedåligt o vet inte vad jag ska göra,,,, huset e nydränerat också,,,

Gräver du under dräneringsnivån kan det vara fuktigt, grundvattennivån. Hur djupt grävde du?

Och hur djupt ligger dräneringen?

Generellt så säger man att husets vikt är samma som trycket på vattnet underifrån så självklart kommer du att få upp vatten om det finns vatten i marken. det är därför man gräver ur och fyller upp med stenmaterial i olika fraktioner för att skapa ett bärlager samt hålla vattennivån så lågt det går, samt att man därefter skapar ett kapilärbrytande skikt innan man isolerar och gjuter en platta på marken. Dessutom så lägger man dräneringsledningar i nivån precis under färdig platta, men det är omständigheterna på plats som avgör om det behövs mer avancerad lösning om marken är vattensjuk.

okej,,,, dräneringsskivorna slutar vid sulan eller klacken om man kallar det så,,,, underklacken såfinns det klossar,,,, jag ringde o pratade med en arkitekt o han sa atill mig att man kan bygga en konstruktion som en balja,,, o det skulle typ kosta minst 100 tusen,,, o de pengarna har jag inte,,, han som dränerade huset sa att han kan lägga dräneringsrör som ett kryss form i rummet så att när vatten nivån stiger så går vattnet in i rören o ut till avloppet eller dagvatten brunnen,,, billigaste iden var dräneringsrör lägga makadam över o isodränskivor o fästa vattenslingor o sen betong,,,,men vart kommer allt vatten ifrån,,, det e det jag inte fattar,,,

tror ni teorin funkar med kryss formad dränerings rör i rummet sen fylla på med makadam o isodränskivor o vattenslingor o sen betong?

nån expert som vet eller nån som haft samma problem

Vad är det du håller på med, har du dräneringen inomhus? och vad är det du menar när du pratar om dräneringsskivor. Har du möjlighet att lägga upp några bilder av det du undrar över.

förlåt jag kanske var lite otydlig,,, ska förklara så gott jag kan,,, jag har dränerat runt hela huset i somras,,, o för två veckor sen så bilade jag upp betong plattan på en av rummen i källaren för att vinna lite höjd,,, när vi bilade upp betongen så fanns det grus under plattan o tyckte att gruset var jättefuktigt,,,,så jag grävde ett litet hål i gruset som genast fylldes till ett stort vatten pöl,,,,många som såg det tyckte att det var ovanligt mycket vatten,,,så jag hämtade en hink o hällde ut all vatten från det lilla gropet,,, men det sipprade in vatten från alla sidor o så var lilla gropet fylld med vatten igen ,,,, sen köpte jag en vatten pump som jag la i gropet som pumpar ut vattnet automatiskt så fort gropet blir fylld med vatten,,,efter en till två dagar så hade vatten nivån sjunkit mycket i gropet,,, o jag blev jätteglad o tänkte kanske vattnet fanns där innan jagdränerade,,, sen när det började regna så steg vatten nivån i gropet som den var från första början,,,, o jag fattar inte vart vattnet kommer ifrån,,, för att jag har precis dränerat hela huset så det borde inte komma in vatten under huset,,, o vi kollade upp ifall dräneringen var fel men den var rätt,,, så jag fattar inte vad det kan bero på,,, varenda en som jag har snackat med vet ingenting o alrig stött på en sån situation,,, enda rådet jag fick var att nu när jag ändå har bilat upp betong plattan i källaren är att jag ska lägga en dränerings slang på gruset inne i källaren så att den blir som ett kryss form i rummet och ska anslutas till avloppet eller dagvattnebrunnen,,för att när vatten nivån stiger så ska den tydligen in i dränerings slangen o sen ut i avlopp,,,o när vi har lagt dränerings slangen ska det vara makadam grus under eller över kommer inte ihåg vad min rådgivare sa,,,, o sen lägger man isodränskivor över det hela istället för frigolit så inte fukt trängs genom isodränskivorna o över skivan så ska vi lägga vatten slingor o sen kommer betong o klinkers,,,,jag undrar om den här lösningen funkar,,,och undrar om jag får problem i framtiden att kanske vattnet fräter igenom betongplattan efter nått år,,,, men sjukaste av allt ingen vet var vattnet kommer ifrån,,,,

Hur djupt under plattan ligger dräneringsröret som minst?

Hur djupt under plattan stiger vattnet i gropen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.