14 491 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
Underarbete innan asfalt?
Vi står precis inför ett dräneringsprojekt och byte av servis. Stora delar av detta kommer påverka uppfarten, och planen är att uppfarten ska snyggas till under nästa år när marken förhoppningsvis satt sig.
Planen just nu är att det ska bli asfalt.
Men hur gör vi underarbetet bra?
Uppfarten är idag en ogräsbevuxen grusplan. Stora delar av resten av tomten har hård lerjord. Exakt hur det ser ut under uppfarten är oklart.
Det lär vi bli varse när halva ytan grävs upp vid servisbytet.
Jag tänker mig att vi skrapar av ca 25 cm på hela uppfarten nu i samband med källardränering och servisbyte. Lägger på ett förstärkningslager kross 0-90 på ca 10 cm och paddar detta nu och använder uppfarten så till i början av sommaren -dvs om 7 månader. Då borde marken ha satt sig lagom så att man kan gå på med ett bärlager på ca 10 cm kross 0-30 och därefter asfalt och kanske nån rad med marksten.
Var lägger vi in markduken?
Är jag helt ute och cyklar?
Berätta!
Jag postade samma fråga under en annan kategori först. men i brist på svar så flyttade jag hit sama fråga.
Planen just nu är att det ska bli asfalt.
Men hur gör vi underarbetet bra?
Uppfarten är idag en ogräsbevuxen grusplan. Stora delar av resten av tomten har hård lerjord. Exakt hur det ser ut under uppfarten är oklart.
Det lär vi bli varse när halva ytan grävs upp vid servisbytet.
Jag tänker mig att vi skrapar av ca 25 cm på hela uppfarten nu i samband med källardränering och servisbyte. Lägger på ett förstärkningslager kross 0-90 på ca 10 cm och paddar detta nu och använder uppfarten så till i början av sommaren -dvs om 7 månader. Då borde marken ha satt sig lagom så att man kan gå på med ett bärlager på ca 10 cm kross 0-30 och därefter asfalt och kanske nån rad med marksten.
Var lägger vi in markduken?
Är jag helt ute och cyklar?
Berätta!
Jag postade samma fråga under en annan kategori först. men i brist på svar så flyttade jag hit sama fråga.
Utan att på något sätt vara expert i ämnet så känns det som att 10 cm med 0-90 är för lite. Jag har ringa erfarenhet om tjälförhållanden i Sthlm-regionen men jag skulle ha grävt ur 30-40 cm, lagt en markduk för att förhindra materialsammanblandning, fyllt upp med något grovt krossat (inte natur) material ca 30 cm och sedan toppat med 5-10 cm 0-30. Vänta sedan ett år, toppa med 0-18 som vattnas och paddas hårt och sedan eventuellt en finjustering med 0-8 eller stenmjöl.
Bra input.
Kan det vara ett alternativ att göra så här om man inte vill gå lika djupt?
Om vi skrapar av 25 cm, på med markduk och lägger ca 20 cm 0/63kross direkt, och paddar detta.
Sen kompletterar vi med mer 0/63 om det sjunkit i sommar. Och lägger 5 cm 0/18 och därefter asfalt.
Kan det funka?
Är det heltokigt att lägga asfalt redan i sommar?
Ska vi tänka på nåt speciellt för att få ett hållbart resultat?
/P
Kan det vara ett alternativ att göra så här om man inte vill gå lika djupt?
Om vi skrapar av 25 cm, på med markduk och lägger ca 20 cm 0/63kross direkt, och paddar detta.
Sen kompletterar vi med mer 0/63 om det sjunkit i sommar. Och lägger 5 cm 0/18 och därefter asfalt.
Kan det funka?
Är det heltokigt att lägga asfalt redan i sommar?
Ska vi tänka på nåt speciellt för att få ett hållbart resultat?
/P
Redigerat:
"...i sommar..."
Visst kliver vi in i november vilken dag som helst?
Jag hade inte sparar in på några cm/dm och riskerat att det måste göras om om några år.
Själv kommer jag att göra ett liknande jobb kommande sommar och då ska det grävas ur ca 80 cm, fyllas med hyttsten (65-70cm) och sedan 10-15 cm 0-30. Detta ska sedan få ligga minst två år.
Har inte bestämt om det blir asfalt eller plattor.
Visst kliver vi in i november vilken dag som helst?
Jag hade inte sparar in på några cm/dm och riskerat att det måste göras om om några år.
Själv kommer jag att göra ett liknande jobb kommande sommar och då ska det grävas ur ca 80 cm, fyllas med hyttsten (65-70cm) och sedan 10-15 cm 0-30. Detta ska sedan få ligga minst två år.
Har inte bestämt om det blir asfalt eller plattor.
Nu innan vi börjar skrapa är ytan stenhård och visar inga tendenser att röra sig.
Problemet med att ta bort 70 cm är bla att murar och staket mm då berörs och då blir projektet ännu större. Dessutom är det dubbelt så mycket som ska köras iväg och sedan fyllas på. Uppfarten är drygt 200 kvm. Det kommer påverka plånboken avsevärt. Samtidigt vill man att det ska bli bra..
Problemet med att ta bort 70 cm är bla att murar och staket mm då berörs och då blir projektet ännu större. Dessutom är det dubbelt så mycket som ska köras iväg och sedan fyllas på. Uppfarten är drygt 200 kvm. Det kommer påverka plånboken avsevärt. Samtidigt vill man att det ska bli bra..
Klicka här för att svara