2 958 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Får in fukt genom källargolvet.
Efter denna synnerligen otrevliga sommar samt att det de senaste dagarna formligen har vräkt ner regn upptäckte jag igår att det krupit upp vatten genom mitt källargolv. Det har aldrig skett förr under det enda år vi bott här, så det är något nytt för oss. Det samlades kring ett hörn samt mitt på golvet.
Huset är dränerat av tidigare ägare, och vi har gått med kamera igenom dräneringsrören, och inget var igentäppt, utan det såg rätt och riktigt ut.
Källaren har vi som källare, med pannrum, tvättstuga och lite annat krafs.
Frågan är vad vi bör göra åt detta.
Det hade under kvällen igår börjat torka upp då det slutade regna.
Är det så att det räcker med en simpel avfuktare som kan leda ner det eventuella som kommer upp genom avloppet?
Huset är dränerat av tidigare ägare, och vi har gått med kamera igenom dräneringsrören, och inget var igentäppt, utan det såg rätt och riktigt ut.
Källaren har vi som källare, med pannrum, tvättstuga och lite annat krafs.
Frågan är vad vi bör göra åt detta.
Det hade under kvällen igår börjat torka upp då det slutade regna.
Är det så att det räcker med en simpel avfuktare som kan leda ner det eventuella som kommer upp genom avloppet?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det där är ju lurigt - Det kan ju vara så att mängden regn gjort det omöjligt för dräneringen att ta hand om problemet och således pressar det uppåt.
Svårt att lösa problemet utan att igen, titta om det är något fel på dräneringen.
Regn i marken behöver inte vara det största problemet - Du säger att det är dränerat - Men hur är det med dagvatten, vart tar vattnet från stuprören vägen?
I mitt fall skickades detta ned 1meter i betongrör som stannade där, således hamnade allt kring grunden och utan dränering var klimaten i källaren hopplös.
Nu är det dränerat enligt alla konstens regler och dagvattnet går till en stenkista längst bort på tomten. Tillsammans med en avfuktare så är klimatet i källaren bra mycket trevligare och luftfuktigheten stiger lätt under regniga dagar men det tar luftavfuktaren hand om.
Så kortfattat; kolla dräneringen igen?
Dagvattnet?
Skaffa avfuktare?
En ganska extrem lösning på problemet är ju att ta upp golven och, som många gjort vid extreme förhållanden, dränerat även under huset. En ganska radikal åtgärd som kanske måste till i vissa fall.
Nu låter detta som att det helt enkelt regnat för mycket under ett par dagar... Speciellt i västernorrland om man skall tro nyheterna...
Svårt att lösa problemet utan att igen, titta om det är något fel på dräneringen.
Regn i marken behöver inte vara det största problemet - Du säger att det är dränerat - Men hur är det med dagvatten, vart tar vattnet från stuprören vägen?
I mitt fall skickades detta ned 1meter i betongrör som stannade där, således hamnade allt kring grunden och utan dränering var klimaten i källaren hopplös.
Nu är det dränerat enligt alla konstens regler och dagvattnet går till en stenkista längst bort på tomten. Tillsammans med en avfuktare så är klimatet i källaren bra mycket trevligare och luftfuktigheten stiger lätt under regniga dagar men det tar luftavfuktaren hand om.
Så kortfattat; kolla dräneringen igen?
Dagvattnet?
Skaffa avfuktare?
En ganska extrem lösning på problemet är ju att ta upp golven och, som många gjort vid extreme förhållanden, dränerat även under huset. En ganska radikal åtgärd som kanske måste till i vissa fall.
Nu låter detta som att det helt enkelt regnat för mycket under ett par dagar... Speciellt i västernorrland om man skall tro nyheterna...
Dagvattenrören är filmade och de fortsätter bortöver bakom huset nånstans. De filmades nu i sommar så de är nog inte något större problem.
Däremot så kommer jag på en sak, måste kika över hur ena av stuprörens utlopp faller ner i själva röret, har för mig att det var en glipa/dålig passform där.
Kan man sätta en strumpa på stupröret och leda det till röret som går ner i backen? Om det är där det har läckt bredvid? Det röret har dessutom rört på sig så att det har blivit snett. Tro om det har glidit isär nere i backen?
Och ja, det har vräkt ner, helt sanslöst mycket.
Däremot så kommer jag på en sak, måste kika över hur ena av stuprörens utlopp faller ner i själva röret, har för mig att det var en glipa/dålig passform där.
Kan man sätta en strumpa på stupröret och leda det till röret som går ner i backen? Om det är där det har läckt bredvid? Det röret har dessutom rört på sig så att det har blivit snett. Tro om det har glidit isär nere i backen?
Och ja, det har vräkt ner, helt sanslöst mycket.
Är det i det hörnet ni haft problem?
Det finns en grön slang som man kan sätta på stupröret och fixa till ditt lilla glapp. Jag har en hel rulle sån där men kommer inte på vad det heter.... Säljs i 25/50meter längder och jag körde dessa när jag skiftade ut panelen på huset och rören var borta tillfälligt.
Det skall mycket till för att det röret skall glida ur men det är ändå fullt möjligt. Just rören för dagvattnet borde inte ligga djupt (Om man inte hittat på någon kreativ lösning) så det borde man med enkelhet kunna gräva upp och korrigera.
Ni har kollat så att dagvattnet inte på något sätt kan pressa tillbaka i dräneringen? För dom är inte sammankopplade?
Skicka ett PM med din adress så kommer det 1 meter sån grön strumpa på posten till dig, då kan du fixa det för nu, trist att gräva i regn! Kommer inte på vad den heter....
Det finns en grön slang som man kan sätta på stupröret och fixa till ditt lilla glapp. Jag har en hel rulle sån där men kommer inte på vad det heter.... Säljs i 25/50meter längder och jag körde dessa när jag skiftade ut panelen på huset och rören var borta tillfälligt.
Det skall mycket till för att det röret skall glida ur men det är ändå fullt möjligt. Just rören för dagvattnet borde inte ligga djupt (Om man inte hittat på någon kreativ lösning) så det borde man med enkelhet kunna gräva upp och korrigera.
Ni har kollat så att dagvattnet inte på något sätt kan pressa tillbaka i dräneringen? För dom är inte sammankopplade?
Skicka ett PM med din adress så kommer det 1 meter sån grön strumpa på posten till dig, då kan du fixa det för nu, trist att gräva i regn! Kommer inte på vad den heter....
Redigerat:
Men tack så snällt!
Vi skall kolla upp fler alternativa orsaker lite senare, upptäckte det igår så jag har inte hunnit grejja så mycket.
Men som jag ser det nu:
1. vatten kommer underifrån
2. vatten kommer från det icke täta stupröret ner till hörnet.
Summa sumarum, det första kan åtgärdas enkelt, det andra blir värre.
Men omd et händer någong gång ibland och inte skadar källaren så får det vara nog med en avfuktare i dagsläget.
Vi skall kolla upp fler alternativa orsaker lite senare, upptäckte det igår så jag har inte hunnit grejja så mycket.
Men som jag ser det nu:
1. vatten kommer underifrån
2. vatten kommer från det icke täta stupröret ner till hörnet.
Summa sumarum, det första kan åtgärdas enkelt, det andra blir värre.
Men omd et händer någong gång ibland och inte skadar källaren så får det vara nog med en avfuktare i dagsläget.
Typ RainDrain kallas en modell - Jag har den på löpmeter som inte återrulalr sig självt - Typ denna;
http://www.imexa.se/product_info.php?products_id=41
Det satt långt inne det där...
http://www.imexa.se/product_info.php?products_id=41
Det satt långt inne det där...
Ni kan ju alltid prova silvertejp för att få tätt så fort som möjligt.. så gjorde jag. Som jag skrev i en annan tråd så blir det väldigt mycke vatten i stupröret när det regnar.. säg att man har ett stuprör som transporterar vatten från 50kvm tak och det regnar 10mm en dag så är det 50*0.01=0.5 kubik... alltså 500 liter vatten... inte bra att få rakt ner efter källarväggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden