Vi har ett gammalt hus som väntar på kommunalt V/A. Vi är första ägare som bor permanent i huset på ca 50 år och detta blir vår första vinter i huset. Vi har idag BDT (har ingen vattentoa) rakt ut i marken till en stenkista, och för att undersöka hur denna klarar frost så har vi grävt upp den.

2012-09-23 17.27.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden har vi egentligen bara blottat avloppsröret och hittat stenkistan. Efter att bilden togs så har vi dels grävt upp avloppsrören och konstaterat att det är fullt mer jord/lera och att det troligen inte gått vatten i dem på länge, och dels att stenkistan mer eller mindre fyllts av jord/lera och inte verkar dränera speciellt bra. Nu ska tilläggas att det regnat en HEL del senaste tiden så det är rejält blött i marken, men när vi grävt en dryg meter ner i stenkistan så rinner vattnet aldrig riktigt undan. Och nu när det regnat hela helgen så är nivån bara ett par dm från marknivån.

Nu undrar ni var vattnet tar vägen, och jag undrar också det till viss del. Men det finns ett ställe där tidigare ägare grävt en grop runt avloppet och där röret är av. Den gropen är full med vatten och där är jorden inte så lerig så kanske det lyckas hålla undan och dränera tillräckligt där? Hur som helst så kommer det ju att frysa i vinter så något måste göras.

Frågor:
1. Jag är inne på att ha flera stenkistor så att om en blir full så rinner det vidare till nästa. Är det dumt?
2. Kan man försöka att på något bra sätt fylla hela diket med dränerande material och använda dräneringsrör som släpper ut vatten längs vägen ner till stenkistan?
3. Vad kan ha hänt med stenkistan? En gång i tiden måste den ju ha fungerat, varför rinner inte vattnet bort nu? Jag skulle förstått om det gick avloppsvatten dit, men röret var ju igensatt så detta är ju "grundvatten" eller alltså bara regnvatten.
4. Kan det vara lämpligt att isolera röret genom att bygga en "låda" med tre sidor att lägga över röret av sån där blå markisolering? Hur djupt behöver det vara för att vara frostsäkert? Det är hyggligt fall på tomten så det rinner undan bra.

Mycket förvirrat inlägg kanske. Jag ska ta en ny bild på hur det ser ut idag så förstår man nog lite bättre.

De betongrör som används som avlopp idag har en diameter på ca 10-12 cm. Tomten sluttar en del så det rinner nog på rätt bra, men rören ligger bara någon dm under mark första biten. Kan man ändå tänkta sig att det duger då det har ett rätt bra fall första biten?
Svårt att avgöra hur mycket fall det är, men man får kanske lite uppfattning i dessa bilder?
857763_10-123-17_photo_print.jpg
Skapa konto
DSC_0091-1.jpg
Skapa konto

Avloppet går från den högra gaveln nedifrån sett (nedre bilden) och sedan nedåt ("mot kameran").

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.